Sight seeing in Chili!! - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Rosalie Hamer - WaarBenJij.nu Sight seeing in Chili!! - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Rosalie Hamer - WaarBenJij.nu

Sight seeing in Chili!!

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

09 Mei 2015 | Chili, Valparaíso

Hoi allemaal,

Weer een berichtje van mij!

Schijnbaar is er iets mis met de fotoruimte van mijn site, dus ik kan nog steeds geen nieuwe foto's uploaden.... Bij mijn vorige berichtje staan ook nog geen foto's. Maar de helpdesk zegt dat het allemaal opgelost gaat worden, dus ik hoop ik de komende dagen de foto's te kunnen plaatsen! Nog even afwachten dus!

Dan: super bedankt voor alle berichtjes en appjes die ik op mijn verjaardag heb gekregen! Wat ontzettend leuk! Ook al zet ik aan de andere kant van de wereld: ik voelde me erg jarig! Bedankt!

We zijn gebleven in San Pedro de Atacama, Chili.

Vrijdag
Overdag hebben we niet zo heel veel gedaan. Rondgelopen in het stadje, souvenirs gekocht en van het heerlijke weer genoten! S avonds was het tijd om naar onze volgende stad te vertrekken: La Serena! Maar hiervoor hadden we eerst nog een busritje van 17 uur te gaan.... Gelukkig zijn de bussen hier groter en ruimer dan in Nederland. Je kunt ook je stoel naar achter doen en zo een beetje in een halve 'lighouding' terecht komen. Helaas was onze bus ook vertraagt, dus we vertrokken uiteindelijk pas om 21 uur in plaats van 18.45. Daar gaan we!

Zaterdag
De busrit zelf verliep prima. Wel waren we helemaal gaar toen we in La Serena aankwamen. Maar we waren er! Fijn! En gelukkig 'al' na 15,5 uur! Eerst maar eens opgefrist in het hostel en hierna de stad in! In de zomer schijnt dit een badplaats te zijn, maar helaas was het nu geen bikini weer. Wel was het een erg leuk stadje met veel winkels. Het leek net of je in een winkelstraat in Nederland liep. Zo modern zag het eruit. De winkels hebben alleen andere namen. Maar aangezien er vrij weinig extra in mijn backpack past, zit shoppen er niet in. Wel zijn we een kathedraal in geweest. Normaal vind ik het fijn om een kaarsje te branden in de kathedraal, maar dit is me tot nog toe in Zuid Amerika niet gelukt. Of ze hebben geen kaarsjes of ze hebben alleen lichtjes die na 1 uur weer uitgaan. In het verleden is schijnbaar een deel van een kerk ergens afgebrand na het aansteken van een echt kaarsje. Sindsdien doen ze het niet meer. Jammer! En om nou een lichtje neer te zetten, is niet echt mijn bedoeling. Dus ik ben nog steeds op zoek naar een kathedraal met gewone kaarsjes. Komt nog wel.
Een tijd de stad doorgelopen. Chili ziet er een stuk anders uit als Bolivia en Peru. Chili lijkt meer ontwikkeld en is een stuk moderner. In La Serena zijn veel winkels en er wordt goed geconsumeerd.

Zondag
Tijd voor een tripje! We hadden gehoord dat je hier dolfijnen kon spotten. Doen dus! Dus we gingen op weg! We werden opgehaald in een busje en na ruim een uurtje rijden kwamen we bij een haven aan. Hier gingen we in een bootje op weg naar een natuurreservaat. Op zoek naar de dolfijnen, pinguïns en zeeleeuwen! En we hebben ze gezien! Zo gaaf om ze in de natuur te zien! De zeeleeuwen lagen heerlijk relaxt op een rots te slapen, dus we konden er zelfs dichtbij komen! Echt super! Ook zagen we hele mooie vogels en zeeotters. En natuurlijk de pinguïns! Heel grappig, want ze moesten behoorlijke bergen af, dus het was een enorm gewaggel! Leuke dieren! En natuurlijk de dolfijnen! Eerst speur je het hele water af, totdat je denkt dat je een dolfijn ziet. Meestal is het geen dolfijn, maar uiteindelijk zagen we er een in de verte! Dus wij er naartoe, maar toen was hij alweer weg! Helaas! Toen we bijna terug wilden gaan, zagen we een groep dolfijnen! Dus wij er weer naartoe en ze bleven nu wel! Zo super mooi! Ze zwommen gewoon een paar meter van de boot af! De groep bestond uit ong 10 dolfijnen. Heel bijzonder! Ook sprongen ze. Echt super mooi! De foto's (die nog gaan komen natuurlijk ;)) moet je alleen een beetje inzoomen, want ik was te druk bezig met kijken. Maar echt super bijzonder om de dolfijnen, en andere dieren, gewoon in het wild en hun natuurlijke omgeving te zien! Het was een top dag!

Maandag Koningsdag
Onderweg naar Santiago! We hadden op tijd de bus genomen, zodat we op tijd in Santiago waren. Na een ritje van 6 uur waren we er.
In 2012 was ik net weg uit Uganda om daar Koninginnedag mee te maken. Maar van mijn vriendinnetjes Lotte en Angela heb ik de beste verhalen over een feestje op de Nederlandse Ambassade gehoord. Schijnbaar was het een knalfeest geweest.
Dat wilden wij nu ook mee maken natuurlijk! Dus ik had een paar dagen ervoor een mailtje naar de Ambassade in Santiago gestuurd en we waren van harte uitgenodigd. Wel zouden we wat te laat zijn, omdat we nog uit La Serena moesten komen. In La Serena speciaal een oranje shirtje aangeschaft en een oranje slinger. We waren klaar voor het feest! Zo'n feestje als in Kampala willen wij ook wel! Om 3 uur kwamen we aan bij de ambassade helemaal in de feeststemming met onze oranje outfit en slingers. Bleek het al afgelopen te zijn! Wat een teleurstelling! Een vriendelijke dame van de ambassade stond ons te woord dat het een formele receptie was geweest en dat het alweer afgelopen was. Formeel ja.... Wij vielen echt zwaar uit de toon met onze korte broek, slippers, oranje shirtje en oranje slingers. Waar bleef dat feest! Dus we probeerden nog te vragen of de backpackers die er waren gekomen niet naar een café waren gegaan? Ehm, nee, het waren allemaal mensen geweest die gewoon weer moesten werken. In Chili is het geen feestdag, mevrouw... Wat een teleurstelling! Geen feest dus!
Dus toen zijn we de stad maar in gegaan. De slingers hebben we wel afgedaan, maar we hadden behoorlijk bekijks met onze oranje shirtjes!
Maar de stad maakte onze teleurstelling goed. Wat een leuke stad! Er is zoveel te beleven! Hier een tijd rondgelopen, natuurlijk een oranje sapje gedronken en zo toch een leuke Koningsdag gehad. Het feestje komt volgend jaar wel weer!

Dinsdag
Het verder ontdekken van Santiago! Je kunt een hele dag door zo'n stad slenteren. Veel dingen gezien en ook een ziekenhuis. Helaas (of gelukkig) zijn we er niet binnen geweest, maar van de buitenkant zag het er heel modern en goed uit. Wel kwamen we op straat allemaal verpleegkundigen (denk ik, ik zie/herken collega's graag ;)) en artsen tegen onderweg naar? Wat dat betreft zijn ze hier niet zo streng met de hygiene regels aangezien ze volgens mij gewoon met hun uniform aan naar huis gingen. Maar leuk om zo verre collega's te zien.
Ook zijn we naar het Belles Artes en het MAC museum geweest. Santiago staat bekend om zijn musea, dus we moeten er een gezien hebben natuurlijk! Het MAC museum was met moderne kunst en het Belles Artes museum met 'oudere' schilderijen. Mooi!
Ook naar de Kathedraal (geen kaarsje...) en de Plaza de Armas geweest. In veel steden zijn we een Plaza de Armas tegen gekomen. Dit was in de koloniale tijd het belangrijkste plein van de stad. Vaak met een kathedraal en de 'overheids' gebouwen. Op deze pleinen staan nu nog hele mooie, koloniale gebouwen. Erg mooi! Dus zeker de moeite waard om in een stad naar de Plaza te gaan!

Woensdag
Zelf door een stad lopen is leuk, maar een city tour is ook erg fijn. Zo leer je toch meer over de stad, want je krijgt veel informatie. Dus dat hebben we gedaan! Een aantal dingen hadden we nu al gezien, maar nu kregen we er achtergrondinformatie bij. Erg leuk! Enkele weetjes:
Zo lopen er in Santiago erg veel honden. Het lijkt heel sneu, maar onze gids vertelde dat de inwoners van Santiago voor deze honden zorgen. Ze houden ze niet binnen als huisdier, maar ze laten ze los op straat lopen. Zo hebben ze meer bewegingsvrijheid. Daarbij krijgen ze van alle restaurants, of als je zelf eten over hebt, de restjes van het eten. Ze zien er ook zeker niet dun uit! In het verkeer is het ook bijzonder. Het gebeurt namelijk nauwelijks dat een hond wordt aangereden ondanks het drukke verkeer. De automobilisten en honden letten op elkaar. Het kwam ook regelmatig voor dat we bij een stoplicht wachtten en er een hond naast ons zat. Bijzonder!
Ook werd er het een en ander over de dictatuur van Pinochet verteld. Bijzonder hoeveel effect dit nog steeds heeft op het dagelijks leven van veel Chilenen. Het is nog niet zo lang geleden. Goed om te horen.
Maar er kwamen ook grappige dingen voorbij. In Chili zijn ze niet echt koffie drinkers, maar ze hebben wel meerdere koffie cafés. Dus hier hebben ze iets op bedacht: coffee with legs. Je hebt ze in 3 soorten. Op nr 1 krijg je inderdaad koffie en lopen de dames die je bedienen in korte rokjes. Hier zijn de ramen geplastificeerd, zodat je de benen wel kan zien vanaf de buitenkant. Vandaar dus de legs. Bij nr 2 zijn de ramen verduisterd en lopen de dames die je bedienen in sexy pakjes. Eigenlijk vrij wel niks. Wel liepen namelijk langs een nr 2 en er deed een dame open. Nou, dat was niet veel kleding. En bij nr 3 krijg je er 'extra's' bij. Hier zijn we niet langs gelopen, want het is illegaal. Met deze formule probeerden ze natuurlijk vooral mannen naar de coffee with legs te halen. Maar dit was eerst niet zo'n succes. Totdat Bill Clinton jaren geleden met een foto in de krant stond, terwijl hij in een nr 2 zat. Booming business! 'Als zelfs de machtigste man ter wereld naar zo'n café gaat, mag ik zeker....' Sindsdien loopt het als een trein!
S avonds was het tijd voor iets cultureels. Er was een voorstelling van het nationaal ballet van Chili in het theater! Aangezien ik vanaf jongs af aan al een ballerina ben, was mijn interesse natuurlijk gewekt! Daarbij kostte een kaartje maar 5 (!) euro, dus wij er naartoe! De voorstelling bestond uit 2 delen. Twee moderne dansen van verschillende choreografen. De eerste was een stuk van 30 min van een Chileense choreograaf. Super knap, maar ik had meer met het tweede stuk. Het tweede deel was van een Franse choreograaf. In dit stuk zat meer verhaal en vond ik mooiere muziek. Erg leuk om te zien!

Donderdag 30 april!
Happy birthday to me! Mijn 27e verjaardag! Hoe bijzonder om dit in een ander land te vieren! Het is hier 5 uur vroeger, dus toen ik wakker werd, had ik al de nodige appjes en berichtjes. Een erg leuke manier om je dag te beginnen! Ik voelde me toch nog jarig! We zijn die dag van Santiago naar Valparaiso gegaan. Ook een erg leuke en bijzondere stad. Daar moesten we naartoe natuurlijk! Dit keer duurde de busrit maar 1,5 uur, dus we waren snel in Valparaiso. Om mijn hele verjaardag in de bus te gaan zitten, vond ik niet zo leuk, maar dit was prima. In Valparaiso natuurlijk eerst met het thuisfront geskypt, waar tot mijn verrassing mamski, papa èn Viola op Skype kwamen. Compleet met slingers, een polonaise en bonbons (jaloers!)! Erg leuk!
Hierna zelf natuurlijk Valparaiso in geweest. Een leuk eettentje gevonden en natuurlijk taart als toetje. Ik heb een leuke verjaardag gehad! Eentje die ik niet meer zal vergeten!

Vrijdag
Valparaiso ontdekken! Ook hier hadden ze weer een Free city tour. Zo fijn! In de meeste steden bieden ze die namelijk aan en als arme backpacker is dit natuurlijk een enorme uitkomst! Haha! De city tour ging vooral door het oude centrum. Erg leuk! Veel Pippi langkousachtige huisjes en veel huizen met graffiti. Sinds een paar jaar staat het op de Unesco lijst. Ook vanwege alle kunst. Een erg leuke stad met veel sfeer. Ook weer veel achtergrondinformatie gehoord.

Zaterdag
We zijn naar Viña del Mar gegaan. Dat is een stadje naast Valparaiso met strand! Valparaiso zelf ligt ook aan de zee, maar heeft geen strand. Wel een haven. Viña del Mar heeft wel een strand, dus daar gingen we naartoe. En het was heerlijk! Geen korte broeken weer, maar prima om in een shirtje met lange mouwen op het strand te liggen. Verder hebben we dus ook niet veel van Viña del mar gezien. Na een tijdje op de boulevard en langs souvenirskraampjes gelopen te hebben, gingen we namelijk 'eventjes' op het strand liggen. Ruim 2 uur later lagen we er nog! Maar erg lekker! Een heerlijk dagje!

Zondag
Dit keer zelf Valparaiso in. Door de city tour wisten we waar we moesten zijn, dus we zijn zelf een stuk gaan lopen. Meteen wat andere dingen geregeld, zoals bustickets. We gingen namelijk de volgende dag richting Mendoza, Argentinië! Op naar het volgende land!

Maandag
Op naar Mendoza! De busrit zou 5 uur duren, maar ondertussen tellen we er al wat uren bij. Regelmatig duurt het iets langer. De grensovergang was weer een grappig moment. We stopten namelijk na een berg, want daar stond een enorme schuur met golfplaten. Hier kon het verkeer de grens over. Er waren 2 balies naast elkaar in hetzelfde hokje. De ene om stempels te krijgen om Chili uit te gaan en de meneer ernaast om stempels te krijgen om Argentinië in te kunnen. Je paspoort werd dus gewoon doorgegeven. Maar we waren Argentinië in! De controle van de backpack was dit keer niet nodig. Er stonden namelijk een aantal bussen achter ons te wachten. Dus alleen een hand in je rugzak was dit keer voldoende om te controleren of je geen verboden spullen mee had.... Prima! Op naar Mendoza! In Mendoza werden we op sleeptouw genomen door een Amerikaan die ons een leuk restaurantje zou laten zien en zichzelf meteen uitnodigde om mee te eten. Aan tafel zelf niet veel gepraat, want de Amerikaan was aan een stuk aan het woord. Voor ons maakte dat niet uit, want we waren best moe van de reis. Af en toe een knikje en de Amerikaan praatte weer door. Prima!

Dinsdag
Happy birthday to papa! Natuurlijk contact gehad met het thuisfront! Helaas viel het internet er alleen snel uit. Dat gebeurt hier wel vaker, maar vaak gaat het dan na een paar minuten weer aan. Dit keer niet en bleef het een aantal uur uit. Andere keer Skypen dan maar.... S middags hadden we een activiteit gepland. Mendoza staat namelijk bekend om zijn wijn. Je hebt hier veel wijngaarden en er komt goede wijn vandaan. Dus we hadden een bike and wine Tour geboekt. De bike hebben we niet gezien, de wine zeker wel! We zijn naar 2 verschillende wijngaarden geweest. Naar Domiciano de Barrancas en naar Vistandes. Hier kregen we uitleg over de verschillende wijnen en hoe goede wijnen gemaakt worden. Erg interessant! Hierna was het natuurlijk tijd om de wijnen te proeven. Lekker! Gelukkig gingen we tussendoor nog naar een bedrijf waar ze olijfolie maken, Pasrai. Hier mochten we verschillende soorten olijfolie met broodjes proeven. Hadden we meteen wat te eten! Het was erg leuk en de wijn was erg lekker! S avonds was er in het hostel een bbq. Ze eten hier vooral veel vlees. Ik niet zo heel veel, maar het vlees was ik had, was erg lekker!

Woensdag
Zelf Mendoza in! Dit keer geen city tour, maar het was ook niet zo'n grote stad. Een leuk centrum. We hadden alleen geen rekening gehouden met de siësta. De winkels waren s middags gewoon een paar uur dicht. Dus toen hebben we maar een terrasje gepakt. Ook prima! En weer verder toen de winkels open waren.

Donderdag
Op naar Cordoba! De tweede stad van Argentinië. Weer een busreis van 11 uur, dus we waren op tijd vertrokken. Gelukkig kwamen we om 19 uur in Cordoba aan. De reis was goed verlopen. Alleen lijkt het de ene keer sneller te gaan als de andere. En deze keer ging de tijd heel langzaam! Dus we waren erg blij dat we er waren!

Vrijdag
Het ontdekken van Cordoba! Met de kaart een tijd door de stad gelopen. Onderweg in een groot park en naar een museum/paleis geweest. Mooi, maar heel klein. Ook deze stad is weer erg modern en goed georganiseerd. En ook hier lijkt het soms of je in een Nederlandse winkelstraat loopt. En daarbij hadden we hier erg goede cappuccino! De komende dagen weet ik dus, waar we cappuccino gaan drinken!

Vandaag
Vanmiddag zijn we met een Amerikaanse en een Argentijn naar de stad gegaan. Ook nu zijn we naar het park geweest. Erg gezellig! En er was veel 'wonderful', 'amazing' en 'gorgeous'. Een Amerikaanse middag dus! Maar erg gezellig! Hierna zijn Mariëlle en ik zelf de stad nog in geweest richting het centrum. Dit keer waren de winkels alleen dicht, want het was zaterdag? Maar een terrasje met goede WiFi is er altijd wel te vinden! En nu komen we net terug van een massage. Jaja, het is erg zwaar om backpacker te zijn, haha! Maar soms weet je gewoon niet meer hoe je moet zitten/hangen/liggen in de bus, dus als je dan een goedkope massage tegenkomt.... Boeken! Al heb ik op dit moment niet het idee dat ik er erg losser van ben geworden.... Ze ging me behoorlijk te keer, maar dat gaat wel weer over!

En nu....
Tot onze grote verbazing zijn we al 2 weken eerder in Argentinië aangekomen. We hadden namelijk verwacht hier midden of eind aankomende week te arriveren, maar we zijn er dus al even. Dus we kunnen nu rustig aandoen. We hoeven namelijk 1 juni pas in Buenos Aires te zijn, want dan vertrekt ons vliegtuig. Tijd zat!
Maandag vertrekken we naar Rosario en donderdag naar Buenos Aires. Vanaf daar gaan we weer verder kijken wat we gaan doen en welke tripjes we nog gaan maken. We zien wel!
En Mariëlle gaat mee naar Nieuw Zeeland! Ondertussen ook besmet met het reisvirus, dus ze heeft besloten nog 3 weken samen verder te gaan. Erg gezellig!

Lieve allemaal, dat was het voor nu! Ik hoop de foto's zo snel mogelijk te plaatsen! Want ja, ook ik vind het erg leuk om mijn verhalen en foto's met jullie te delen en jullie reacties te horen! Ik hoop dat het goed met jullie gaat!

Liefs vanuit Cordoba!

• 10 Mei 2015 - 10:33

Paul Hamer:

Leuke verhalen. Wat fijn dat jij ook eens een keer iets mee maakt. hahaha Nog veel plezier. Groetend, Paul

• 10 Mei 2015 - 15:53

Roos:

Hee meis!

Wat een geweldige verhalen allemaal :) heb vandaag een lekker dagje gelezen en het is echt genieten. Voelt een beetje alsof ik erbij ben ;) en wat stoer dat je telkens weer dingen buiten je comfortzone doet. Hopelijk nog veel mooie verhalen die mogen volgen.

Liefs en xxx uit Vlissingen

• 11 Mei 2015 - 14:53

Jan En Gerda:

Genoten van je mooie verhalen veel plezier, groetjes.

• 16 Mei 2015 - 20:54

Soscha:

Weer erg leuk om te lezen meis!!
    Liefs xxx