In het land van de Tango en Evita!! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Rosalie Hamer - WaarBenJij.nu In het land van de Tango en Evita!! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Rosalie Hamer - WaarBenJij.nu

In het land van de Tango en Evita!!

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

30 Mei 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Hoi allemaal,

Alweer een tijdje geleden, dus daar was ik weer! Hoogste tijd voor een update!

Ondertussen zijn de 'problemen' met mijn fotoruimte opgelost. Er staan nu dus ook foto's bij mijn laatste 2 blogs! En ja, ik kon niet kiezen.... Ze zijn allemaal zo mooi.....

We waren gebleven bij 10 mei, Moederdag.
In Argentinië is zondag altijd een familiedag. Regelmatig is de familie dan samen en wordt er gebarbecued. Zo ook in ons hostel met onze 'hostelfamilie'. Erg gezellig en erg lekker! Ook staan de weekenden in het teken van marktjes. Zo ook in Cordoba. S avonds was er een art market in de stad. Het was een behoorlijk grote braderie in het donker. Erg leuk! Het deed me een beetje denken aan de nachtbraderie in de zomer in Vlissingen. Alleen dan was dit veel groter. Er werd van alles verkocht: nieuwe en tweedehands spullen, sieraden, boeken, eten, kleren, planten, geurtjes enz. Daar waren we wel even zoet mee! Op de terugweg naar ons hostel, kwamen we langs een cathedraal waar we s middags ook in waren geweest. Nu was een enorme toestroom van mensen naar de cathedraal. En vooral jongeren. Nieuwsgierig als we zijn, gingen wij ook een kijkje nemen. De cathedraal zat stampensvol met mensen. Vooral jongeren. De gangpaden stonden vol en er stonden zelfs mensen buiten! Menig kerk in Nederland zou hier jaloers op zijn! Waar de dienst precies voor was, weet ik niet, want het was allemaal in het Spaans. Maar mooi was het zeker! Ook was er een koor die allemaal geloof gerelateerde popliedjes zong, zoals 'Hallelujah', maar dan in het Spaans. Erg mooi! We zijn niet de hele dienst geweest, maar het was zeker erg bijzonder!

Maandag
Maandag zijn we onderweg van Cordoba naar Rosario gegaan. Een goede busrit gehad en een erg leuk hostel.

Dinsdag
Een stuk buiten het centrum van Rosario ligt het strand. Wij vonden het lekker om een eindje te wandelen, dus we hebben onze benen gestrekt. Op naar het strand! En het was heerlijk! Vooral het terrasje erbij! Lekker in het zonnetje genieten van een sapje! Dat is vakantie! En die gaat nog even door..... ;)!
S avonds gingen we op zoek naar een eettentje. We kwamen uit bij een musical café. Als echt musicalfan moet ik hier natuurlijk naar binnen! En wat een leuke tent! Het was weinig met musical te maken, maar wel heel veel met muziek! Overal hingen gitaren, was er licht, verschillende quotes van grote artiesten en er werden concerten uitgezonden. En dan was het eten ook nog erg lekker! Één keer raden waar we de volgende avond zijn gaan eten, haha!

Woensdag
Gister het strand, vandaag de stad. Er lag een erg groot park aan de rand van de stad, dus daar zijn we een tijd doorgewandeld. Heerlijk weer en lekker door het groen heen. Onderweg kwamen we het Monumento a la Bandera. Het Vlag monument. Met inderdaad de Argentijnse vlag. Het schijnt zelfs dat ze hier een nationale feestdag voor de vlag hebben! Wel een mooi monument en het leek of er ook een soort van vrijheidsvuur brandde. Mooi! Ook zijn we het centrum in geweest. Wel is ons een bijzondere mode opgevallen. We dachten namelijk dat de plateauzolen sinds de Spice Girls niet meer gedragen waren... Nou, het is weer helemaal in! Menig vrouw loopt hier met zolen van minstens 10 cm en er staan verschillende variaties in de etalages. We houden het er maar op dat ik een andere smaak heb....

Donderdag
Onderweg naar Buenos Aires! Een maf idee dat we 2,5 weken, voordat we van dit continent vertrekken, al op onze 'eindbestemming' waren. We hebben flink doorgereisd! Maar het gaf wel een rustig gevoel dat we nu niet zo 'ver' meer hoefden.

Vrijdag
Ons hostel zit in de wijk Palermo. Dat is een populaire wijk in BA. Hier zitten veel hostels, toeristen, cafés, restaurantjes en winkels. We zijn regelmatig gewaarschuwd dat we s avonds niet de straat op moeten gaan in verschillende wijken en in net centrum, maar in Palermo is dat gelukkig geen probleem. Als zorgen we wel vaak dat we s avonds niet ver meer hoeven te lopen of we nemen een taxi. Je hoeft het ook niet op te zoeken natuurlijk....
Vrijdag was het in ieder geval tijd om onze wijk te verkennen! Een erg leuke wijk en er hangt een hele fijne sfeer! Dus een hele tijd door alle straatjes in onze wijk gestruind.

Zaterdag
Tijd voor sight seeing BA! Ook hier wilden we met een free city tour mee. Maar we waren wat te vroeg, dus we zijn het congres in geweest. In het weekend zijn de ministers natuurlijk vrij en dan wordt er een gratis rondleiding gegeven. Erg leuk om door het congres te lopen. Wel gingen er steeds, met onze groep van 8 mensen, evenveel beveiligers mee. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn.... Ook in het congres zag je verschillende invloeden van Eva Peron terugkomen. Erg interessant en leuk. Zij was ook een van de redenen waarom ik graag naar Argentinië wilde. De film grijs gedraaid en ook de musical gezien. En dan nu in het land waar dit verhaal zich afspeelde en waar onze eigen Maxima vandaan komt. Erg grappig, want Maxima zie je in verschillende roddelbladen in Argentinië terug. Alleen heet Willem-Alexander hier Guillermo Alejandro.
Maargoed, terug naar het congres. Een bijzonder feitje: een van de beelden die aan de voorkant van het congres staan, is precies hetzelfde beeld als het beeld bovenop de Brandenburger Tor in Berlijn. Mooi! Maar het was erg leuk om het congres in te zijn geweest en gezien te hebben waar het parlement vergadert.

'S middags zijn we met de free city tour mee geweest. Erg interessant! Zo zijn we o.a. langs een origineel beeld van 'Le Penseur' (De Denker) van Auguste Rodin. Er zijn maar weinig originele beelden ter wereld, waarvan er dus één in BA staat. De anderen staan o.a. in Philadelphia, Parijs en Melbourne. We hebben heel veel van de stad gezien. Erg mooie, oude en nieuwe gebouwen. Ook zijn de over de breedste straat ter wereld gekomen. Althans dat vinden de Argentijnen. De Avenida 9 de Julio (vernoemd naar de dag van de onafhankelijkheid) is namelijk 140 meter breed. De reden dat het schijnbaar toch niet de breedste straat ter wereld is, is dat de heen- en terugweg een andere straatnaam hebben. Maar de trotse Argentijnen vinden alsnog dat zij de breedste straat ter wereld in hun Argentinië hebben. Prima! Ook zijn we langs de obelisk gekomen. Dit is ook een historisch monument en hier komen veel inwoners van Buenos Aires feest vieren als een voetbalclub heeft gewonnen. Natuurlijk zijn we ook langs de cathedraal gekomen. Hier is de huidige paus Fransiscus (zijn de Argentijnen ook erg trots op!) aartsbisschop geweest. De cathedraal zelf is niet zo mooi. Hij is meerdere malen opnieuw opgebouwd, nadat er delen waren verwoest. Van de buitenkant zou je nu meer denken dat het een Romeinse tempel is, dan een cathedraal. Ook kwamen we op Plaza de Mayo. Hier komen elke donderdagmiddag nog steeds de 'Madres de Plaza de Mayo' (moeders van Plaza van Plaza de Mayo) stilzwijgend rondjes lopen om een monument met een witte sjaal om hun hoofd. Deze sjaal ziet eruit als een soort luier. In de tijd van Dictator Videla zijn er tussen 1976 en 1983 duizenden mannen en zonen 'verdwenen'. Verschillende baby's werden ontvoerd en afgestaan ter adoptie, mannen vermoord en verschillenden zijn er omgekomen tijdens de dodenvluchten. De moeders en oma's kregen geen onduidelijkheid van de regering waar hun geliefden waren. Sindsdien komen nog steeds elke donderdagmiddag moeders en oma's stilzwijgend protesteren in afwachting eindelijk te horen wat er met hun geliefden is gebeurd. Ook zijn er al een tijd organisaties bezig om afgestane baby's te herenigen met hun biologische moeders. Erg indrukwekkend! De reden dat ze hier juist demonstreren is, omdat op dit plein ook de Casa Rosada staat. Dit is het kantoor van de president. Op het balkon van de Casa Rosada heeft Eva Peron ook haar beroemde balkonspeech gegeven en hier is, weliswaar op een ander balkon van het Casa Rosada, ook de scène met Madonna voor 'Evita' opgenomen. Ook vertelde onze gids dat BA in de tijd van het presidentschap van Juan Peron de contouren van het gezicht van Evita had. Als je met een vliegtuig boven BA vloog, zag je haar gezicht in BA. Bijzonder! Ondertussen is dat niet meer zo en is BA erg gegroeid en uitgebreid. Een erg interessante city tour dus! Heel veel gezien en heel veel informatie gekregen!

Zondag
Omdat het zo'n grote stad is, konden we nog een city tour doen! Leuk! Dit keer ging onze tour door de Recoletta wijk. De tour begon bij het Teatro Colon. Een erg mooi theater. Ook kwamen we langs het Paleis van Justitie. Bij alle overheidsgebouwen staan al hoge hekken voor het gebouw, maar nog niet helemaal afgesloten. In BA mag je namelijk 2 demonstraties per dag doen, zonder dat daar toestemming voor gevraagd moet worden. Mocht het uit de hand lopen, dan kunnen ze de overheidsgebouwen snel afsluiten. Er loopt dus ook behoorlijk veel politie in de buurt. Ook kwamen we langs een joods synagoge en langs de plek waar de Israëlische ambassade heeft gestaan. Als toerist mag je de synagoge niet meer in en er staat ook politie voor de ingang. De enige keren dat Argentinië met een terroristische aanslag te maken heeft gehad, is de joodse gemeenschap namelijk getroffen. In 1992 en 1994 is er door Hezbollah een aanslag gepleegd en is de ambassade opgeblazen. Verder zijn er geen terroristische aanslagen geweest in Argentinië. Sindsdien worden de joodse en Israëlische openbare plekken erg beveiligd.
Ook zijn we langs verschillende 'paleizen' gelopen. Hier woonden vroeger rijke families en deze worden tegenwoordig veel gebruikt als ambassade. Een grappig verhaal: Bij één paleis had de dame des huizes een kerk laten bouwen in de buurt. Deze kerk stond iets verderop en ze had uitzicht vanuit haar raam op deze kerk. Haar zoon had een minnares en wilde graag met haar trouwen. Deze minnares was niet wat deze dame voor haar zoon wilde, dus dit weigerde zij en ze mochten niet trouwen. Deze minnares had wat 'nieuw' geld en heeft als wraak een enorm flatgebouw (helemaal voor die tijd) voor de kerk laten bouwen. Nu had de dame dus uitzicht op het flatgebouw in plaats van op de kerk. Haar wraak zal zoet zijn!
Ook kwamen we langs een beeld ter nagedachtenis van de oorlogsslachtoffers van de Falkland eilanden. Dit is nog steeds een gevoelig punt in Argentinië. Ookal is veel Brits, de Argentijnen krijgen nog steeds les op school dat de Falkland eilanden bij hen horen en de eilanden staan ook nog op de wereldkaarten bij Argentinië. We eindigden de tour bij de Recoletta Cementary. Hier zijn we zelf overheen gelopen. Erg bijzonder! De begraafplaats staat vol met verschillende mausoleums. Dit lijken bijna huizen met verschillende verdiepingen waar hele families begraven liggen. De cementary is rond 1820 geopend en sindsdien liggen er families begraven. Sommige deuren staan ook gewoon half open en je ziet regelmatig kisten staan. Wel vreemd en je moet er niet teveel over nadenken. Naast de cementary staan ook verschillende flatgebouwen waar mensen wonen en die dus uitkijken op de begraafplaats. Ik kan me een leuker uitzicht voorstellen. Maargoed, het was wel erg bijzonder om er te lopen. Één van de redenen waarom deze cementary ook zo populair is, is omdat hier het graf van Eva Peron is. Zij is jaren na haar overlijden (nog een tijd ergens anders begraven geweest, vanwege politieke tegenstanders die het op haar lichaam hadden voorzien) bijgezet in het familiegraf van de familie Duarte. Ze ligt dus niet begraven bij haar echtgenoot Juan Peron. Wel maf als je rondloopt op de begraafplaats. Je ziet namelijk veel mensen rondlopen en er staat niet aangegeven waar Eva's graf is. Maar als je de groep toeristen volgt, dan kom je er precies. Midden in een rij met mausoleums aan de ene en aan de andere kant, zie je dit familiegraf. Een van de weinige mausoleums waar nog verse bloemen staan en die goed onderhouden wordt. Bijzonder om er te zijn geweest, maar ik vond het ook prima toen we de cementary weer af liepen. Een beetje luguber blijft het wel. Wel wordt er meteen gebruikt gemaakt van alle toeristen die de begraafplaats trekt, want buiten de begraafplaats was een hele grote markt waar van alles werd verkocht.
Hierna hebben we de metro gepakt richting de cathedraal. Daar waren we gister namelijk nog niet in geweest. Ze zijn inderdaad erg trots op Paus Fransiscus, want er hangen meerdere foto's van hem bij de ingang. Ook staat in de cathedraal het graf van San Martin. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in het leger in de geschiedenis van Argentinië. Weer een erg interessante dag!

Maandag
Even totaal iets anders. Voor India hebben we namelijk een visum nodig. In Nederland kon ik deze nog niet aanvragen, want het visum is maar 6 maanden geldig. Omdat Marielle nu ook naar India gaat, heeft zij ook een visum nodig. De Indische ambassade zit in Nieuw Zeeland op het Noordereiland en wij gaan naar het Zuidereiland. Dus dan maar hier regelen. We hadden toch de tijd. Voor mij kon het nu ook, want 6 maanden is t/m nov, dus als we toch gingen.... Fijn als het geregeld is. Van ons hostel naar de ambassade is ruim een uur reizen. 45 minuten met de metro en nog een tijd lopen. Kun je nagaan hoe groot de stad is. En hoe druk. De metro was ook erg 'crowded'. Het was gezellig knus op elkaar en lekker warm.... Maar helaas waren alle papieren nog niet compleet bij de ambassade, dus of we woensdag terug wilden komen. Prima!
S middags zijn we door de wijk Puerto Madero gelopen. We hadden een aantal Argentijnen gehoord die er helemaal laaiend enthousiast over waren. De wijk zou erg futuristisch en erg modern zijn. Dat willen wij ook zien natuurlijk! Maar voor Nederlandse begrippen viel het een beetje tegen. Er waren namelijk veel moderne gebouwen met blauw glas. In Nederland zie je dit natuurlijk veel meer. Maar ik kan me goed voorstellen dat dit in Argentinië wel bijzonder is. Het centrum is namelijk een stuk 'ouder'. Wel hadden ze in deze wijk een 'Plaza de Reina (koningin) Hollanda'. Deze Plaza was als bedankje voor Nederland voor het een of ander. Het kon ook niet missen, want er stond een enorme oranje muur op het plein.
We zijn terug gelopen via San Telmo. Dat is een echte kunstenaarswijk, erg creatief en hier zie je veel tango. Ook over deze wijk hadden we veel goede verhalen gehoord. Maar ik denk dat wijk niet de goede straatjes hadden, want we voelden ons er niet erg prettig. De eerste weg rechts dan maar en zo snel mogelijk de metro in!
Maar alweer een erg geslaagde dag!

Dinsdag
Voor het visum van India moesten we nog wat formulieren invullen. En wat moesten ze veel weten! Van de geboorteplaats van je ouders tot het adres van je werkgever en of je ergens in je familielijn iets Pakistaans had zitten. Uiteraard ging het een en ander mis, dus we zijn er een behoorlijke tijd zoet mee geweest. En daarna op zoek naar een internetcafe waar ze een printer hadden. Aan het eind van de middag was alles geregeld! Formulieren ingevuld en geprint, dus de frustratie was ten einde! Op naar de ambassade de volgende dag! Wel hebben we die dag een onwijs lekker vegetarische restaurantje gevonden met heerlijk eten en lekkere verse sapjes! Daar zijn we dus regelmatig langs geweest! Wel grappig: ze praten hier in 'blokken'. Als je een straat vraagt, wordt er niet verteld hoe lang het lopen is. Nee, er wordt verteld hoeveel blokken het is. Één blok is namelijk 10 huizen. Dus het zijn allemaal vierkantjes.

Woensdag
Op naar de ambassade! Weer gezellig op elkaar in de metro gezeten, maar de papieren bij de ambassade werden goedgekeurd! Fijn! Wel was het afwachten of ons visum op tijd klaar zou zijn. Er moest namelijk speciaal met India gebeld worden, omdat wij een visum in Argentinië aanvragen en we geen Argentijnen zijn. Maar ze gingen hun best doen. We moesten alleen wel ons paspoort achterlaten en konden dinsdag terug komen. Dat vond ik nog wel het meest spannende: het paspoort achterlaten. Het gaf me geen fijn gevoel om zonder paspoort te reizen, maar het was niet anders. Afwachten tot dinsdag dan maar! We hadden eigenlijk in de planning om eind volgende week pas terug te komen naar BA, maar dat werd nu dus eerder.
Nadat we bij de ambassade waren geweest, hebben we de metro gepakt naar Plaza Italia. Ook goede verhalen over gehoord, maar wat wij het beste vonden was de dierentuin! Allebei waren we een beetje klaar met het geslenter door de stad. En nu stond er midden in de stad een dierentuin! Erg leuk en iets anders als gebouwen kijken en door het drukke verkeer lopen. Een leuke afwisseling! Dus we hebben een behoorlijke tijd in de dierentuin doorgebracht. Grappig dat ze hier ook hertjes in de dierentuin hebben. Die zijn voor ons natuurlijk 'normaal', maar hier totaal niet. Dus we zijn ook in een Argentijnse dierentuin geweest. Erg leuk!

Donderdag
We wilden niet de hele tijd in BA blijven, dus we hebben nog een anders stad bezocht. We zijn naar Mar del Plata gegaan. Dat is een badplaats op een paar uur rijden van BA. Hier komen in de zomer regelmatig inwoners van BA om de stad te ontvluchten en van het strand te genieten. Op dit moment begint de 'winter', dus het was een stuk minder druk en er waren wat meer hostels en restaurantjes gesloten. Als het hier winter is, kan het trouwens met gemak nog 22 graden zijn. Dus zo erg zijn de winters niet... Althans vinden wij Europeanen. Hier worden de fleece vesten uit de kast gehaald, terwijl wij in onze shirtjes rond lopen.

Vrijdag
Ons hostel zat aan het strand, dus we hebben een hele strandwandeling gemaakt. Erg leuk, want er liepen ook meteen 2 honden met ons mee. Uiteindelijk hebben ze de hele weg met ons mee gelopen. Zonder dat we ze hebben aangehaald of eten gegeven hebben. De hele weg liepen ze naast ons. Ook beschermden ze ons tegen andere honden. Zo lief! Wel vonden we het op een gegeven moment gevaarlijk worden, want ze liepen ook naast de grote weg met ons mee en dan kwamen er soms ook honden op hen af. Dus we zijn een cafeetje in gelopen, ze bleven heel lief op de mat bij de deur zitten en we zijn de andere deur uitgelopen.... Ik voel me er bijna nog schuldig over, want ze keken zo lief en trouw!

Zaterdag
Al 26 jaar staat het pinksterweekend in het teken van familieweekend. Begonnen toen ik 1 jaar was en sindsdien geen weekend overgeslagen. Ik noem mijzelf ook wel: familiegek, haha! Familie is voor mij sowieso altijd erg belangrijk geweest en ik ben er tijdens deze reis nog meer achtergekomen hoe ontzettend fijn het is om zo'n sterke achterban met lieve familie en vrienden te hebben. Het was voor mij ook wel even een 'dingetje' dat ik er dit familieweekend niet bij kon zijn. Maarja, als je 8 maanden weg wilt, moet je iets missen.... Moeilijk, maar volgend jaar ben ik er gewoon weer bij!
Maar wij hebben er ook een leuk weekend van gemaakt! Zaterdag zijn we richting de stad gegaan. Ons hostel lag een eindje buiten de stad, dus we zijn met de bus richting het centrum gegaan. Het was erg mooi weer, dus we hebben een lekkere wandeling over het strand en de boulevard gemaakt. En natuurlijk een terrasje gepakt! Ook nog de cathedraal in geweest, maar ook hier geen kaarsje kunnen branden. Het was wel een mooie cathedraal.

Zondag
Ook nu de bus gepakt richting de stad. Toen we over het strand liepen, zagen we op een gegeven moment 3 jongens en 4 meiden in kostuums. We hebben hier een tijd staan wachten, want het leek of ze iets op gingen nemen. In eerste instantie dachten we aan een tv programma, maar uiteindelijk bleek het een clip te zijn waar ze in dansten. Erg leuk! Een cover van het nummer 'Bailando' van Enrique Iglesias. Maar dan door een Argentijse zanger. Over een tijdje dus even opzoeken op YouTube! Wat we hebben gezien, ziet er al erg leuk uit! Ook door de winkelstraat gelopen. Verschillende dingen bekeken, Maarja, je moet het allemaal meeslepen hè.... Dus we houden het gewoon weer bij onze oude, vertrouwde kloffie.

Maandag
Terug naar BA! En dit keer echt onze eindbestemming! We hadden in het zelfde hostel geboekt in Palermo en we werden binnengehaald als familie. Erg leuk! Ze waren heel blij om ons weer te zien en wij hen natuurlijk!

Dinsdag
Op naar de ambassade en hopen dat ons visum gelukt is! Helaas..... Of we morgen terug wilden komen. Hierna volgde enig uitzoekwerk. Marielle moest namelijk onverwacht naar de tandarts. Vervelend! En zie er maar een te vinden in Argentinië die ook nog eens Engels spreekt.... Maar het is gelukt! Erg leuke dames bij 'Like your dentist'. We konden meteen voor de volgende dag een afspraak maken. Wat fijn! Hierna op zoek naar een massage. Ook daar konden we de volgende dag terecht. Dus de halve stad doorkruist en al het voorbereidende werk gedaan voor de volgende dag. Die dag zou er dus precies weer hetzelfde uitzien als deze dag, haha!

Woensdag
Dit keer had de ambassade ons visum wel! Hulde! Wat fijn! Visum geregeld en we hadden ons paspoort weer terug! Voor elkaar!
Hierna dus op naar de tandarts. Wat een service en wat een geweldige meid is Veronica! Een super vakvrouw, nam en had alle tijd en zo aardig! Ze legde alles precies uit en was heel rustig. Haar vriend was Nederlander, dus ze kon met ons ook haar Nederlands nog even 'oefenen'. Daar was zij dan weer erg blij mee, haha! En wij met haar! Uiteindelijk een behoorlijke tijd doorbracht en toen konden we weer verder. Fijn dat het opgelost was!
En dan de massage. Stukken beter als de vorige keer! Nu was het heel relaxt! Prima en naderhand helemaal ontspannen! Dus vrij weinig gedaan s avonds.

Donderdag
Woensdagavond laat was een vriend van Marielle, Rowdy, ook in BA aangekomen. Hij is ook al een tijdje op vakantie in Zuid Amerika en hij en Marielle vliegen maandag samen terug. Gezellig! S middags hebben Marielle en ik in onze wijk wat dingen geregeld. Geld, water en fruit halen bijvoorbeeld. Ook daar ben je een tijdje zoet mee aangezien we ong. 15 blokken verderop pas een pinautomaat konden vinden. Maar we hadden weer geld! Mooi! S avonds zijn we iets wezen drinken met Lilian. Zij is een vriendin van mijn nicht Marlieke en heeft ons van heel veel tips over BA voorzien. Erg gezellig!

Vrijdag
We hadden gehoord dat er vrijdagochtend gerepeteerd werd door het Philharmonisch orkest van Argentinië in het Teatro Colon. Dit theater schijnt super mooi te zijn en deze repetitie was gratis te bekijken, dus daar wilden we naartoe natuurlijk! Maar het orkest repeteerde nu niet. Wat bleek: het Zwanenmeer van Tsjaikovski speelde in het theater en zij waren aan het repeteren! Gratis was het nu niet, maar we konden wel een beetje van de repetitie mee maken bij een tour door het theater. Leuk! En een super mooi theater! Wat een mooie zaal! En meteen een stukje van het Zwanenmeer kunnen zien! S avonds nog geprobeerd of we naar binnen konden, maar het was helaas uitverkocht. Wel zijn we toen naar een ander soort voorstelling geweest. Argentinië en BA staan namelijk om nog iets bekend: de tango! Er worden verschillende tangoshows gegeven in de stad en wij zijn er naar één geweest! Helemaal super! Echt heel mooi! Zo leuk! En de hele sfeer! Het werd ook in een heel mooi, klein theater gegeven. En dan met Argentijnse muziek, zanger en een zangeres, passie en de tango: een topavond!

Zaterdag
Vandaag zijn we met z'n drieën op pad geweest. Dit keer de metro richting Casa Rosada gepakt. In het weekend wordt hier namelijk ook een rondleiding gegeven. De presidente heeft dan natuurlijk ook weekend. Leuk! En we hebben ook op het balkon gestaan nu. Maar er stonden iets minder mensen op het plein als bij Evita. Ietsjes maar... Maar erg leuk om te zien!

En dan zit Zuid Amerika er al bijna weer op! Maandag vliegen we namelijk naar Nieuw Zeeland! Ik ga rechts de wereld rond, dus ik sla 2 juni 'over'. Ik maak maar erg weinig van 2 juni mee. Erg bizar! Ik vlieg via Santiago en Auckland en woensdagochtend 3 juni kom ik dan in Christchurch aan. Ik heb er erg veel zin in! Marielle vliegt via Amsterdam, omdat ze dit later heeft besloten, en komt 4 juni aan. Daarvan zit ze bijna de hele tijd in het vliegtuig.... Is nogal een ritje! Maar we hebben er veel zin in en kijken er naar uit om weer nieuwe dingen te ontdekken in Nieuw Zeeland. Voor mij ook goed om 'verder' te gaan en weer iets nieuws te gaan doen. Er komen steeds meer momenten van heimwee naar huis. Moeilijk, maar ik hoop in Nieuw Zeeland weer genoeg afleiding te krijgen. We gaan ervoor!

Maar Zuid Amerika heb ik zeker ook in mij hart gesloten! Wat een mooi continent! Prachtige natuur, lieve mensen en mooie cultuur. Een super tijd gehad!
Enkele hoogtepunten:
* De Iguacu watervallen, Brazilie/Argentinië: wat een mooi natuurverschijnsel! En voor mij ook een belangrijk punt in mijn reis geweest.
* Salar de Uyuni, Bolivia: goede herinneringen aan de oneindige zoutvlakte, adembenemende zonsondergang en super mooie sterrenhemel.
* Rio de Janeiro, Brazilie: wat een mooie stad met het strand, sapjes op de hoek en goede sfeer. En onze eerste kennismaking met Zuid Amerika! En wat voor één!
* Salkantay trek en de Machu Picchu: een hele mooie tocht met leuke mensen (Chris, we missen je!), overwinningen en de enorm bijzondere Machu Picchu.

Natuurlijk zijn er nog veel meer memorabele momenten nu al geweest! Teveel om op te noemen! Lees mijn blogs maar terug, haha! Op naar nog meer momenten!

Tot de volgende keer vanuit Nieuw Zeeland!

Liefs voor jullie! Bedankt voor de berichtjes, mailtjes en appjes! Super leuk!

• 31 Mei 2015 - 07:22

Marion Taconis:

Hoi Roos, weer zo'n prachtig verslag, ik lees het met gevoel alsof ik het allemaal voor me zie! Geweldig....wat een super tijd beleef jij. Een hele goeie reis naar Nieuw Zeeland en geniet ook daar weer van alles wat je mee maakt. Kijk alweer uit naar je volgende verslag. Ikzelf ben in juni veel voor badminton/ict bezig oa ook een week Europa Cup in Frankrijk (Tours) samen ook weer met Eric Bakker. Eind juni nog 5 dagen naar mijn familie in Engeland. En dan in juli het "kamp" natuurlijk. Carola gaat niet dit jaar, maar ik wel hoor, vind het veel te leuk, al zal ik jou wel missen daar...! Geniet lekker verder Roos, je hebt straks iets geweldig moois om op terug te kijken. En pas goed op jezelf! Een knuffel vanuit Elburg. Groetjes Marion

• 31 Mei 2015 - 08:14

Viola:

Hoi Rosalie,

Wauw wat een avonturen weer. En wat een gedoe he, even je visum regelen!

• 31 Mei 2015 - 08:36

Marlieke:

Wauw! Ziet er weer gaaf uit! Op naar Nieuw Zeeland! Dikke kus!

• 31 Mei 2015 - 10:21

Alie:

hoi roosje, wat leuk allemaal om te lezen. Je eerste deel van de reis heb je alweer gehad!. Op naar Nieuw Zeeland. Ben heel benieuwd hoe je het daar hebt. Goeie reis! Ook voor Mariëlle!
    knuffels

• 31 Mei 2015 - 11:16

Klaasje:

Ha Rosalie, wat zie je vreselijk veel.... Kom je wel toe aan even beetle rust zo nu en dan? Nou, morgen ga je heeeel lang vliegen, goede reis! En Nieuw-Zeeland lijkt me prachtig! Ben benieuwd. Geniet ervan! Liefs vanuit een koud en nat Zweden, Klaasje en Henk

• 31 Mei 2015 - 12:12

Loes:

Hi je kent me niet, maar ik las op jouw blog dat je zo onder de indruk bent van Evita! Dan mag je haar museum niet overslaan hoor, het is prachtig! Het staat in Palermo Botanico en het is echt de moeite waard! Ik ben er zelf al een keer of 3 geweest!

• 31 Mei 2015 - 14:04

Linette:

Hey Roos, het werd tijd maar dan eindelijk eens een blog van je gelezen (beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen). Nooit in Zuid-Amerika geweest maar krijg door je blogs toch een beeld. Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt! Niet dat ik wat anders had verwacht ;-). Een goede reis naar Nieuw-Zeeland. Ongetwijfeld staan je daar nieuwe avonturen te wachten. Liefs, Linette

• 31 Mei 2015 - 14:19

Arie En Gerrie:

Ha Rosalie. Wat een ervaring en wat zie je veel! Je zou platvoeten krijgen van al het lopen en bezichtigingen die jullie doen. Maar helemaal fantastisch! Nieuw Zeeland komt er aan. Lekker uitrusten tijdens de lange reis
    ( dat hoop ik echt voor je) en dan opnieuw op reis, een nieuwe uitdaging in Nieuw Zeeland.
    Heel veel succes en geniet ervan, dan kunnen wij weer meegenieten van je verslag.
    Lieve groet en knuffels van ons.

• 01 Juni 2015 - 09:46

Sharon :

Ooohh wat een mooi verhaal en wat cool die spice girls schoenen, die waren hier in toen wij 10 waren denk ik. stiekem ook jaloers, op alles wat je meemaakt , ziet en beleeft! Dan is het hier maar een saaie bedoeling! En nu ben je onderweg naar nieuw zeeland, fantastisch. Wij missen je wel hoor, bij het dansen. Maar we gaan een paar mooie foto's voor je maken van de show/ achter de schermen, dan kun je in ieder geval ons kostuum zien. Het wordt echt een gave dans. Chara en ik hebben ook veel thuis geoefend, dus we kunnen um gewoon helemaal! Maar jij gaat lekker genieten in new zeeland! Ik heb gehoord dat het Noord eiland een mooist/leuks is en dat de mensen daar ook vriendelijker zijn dan in het zuiden. Maargoed, dat kun je gewoon lekker zelf ondervinden natuurlijk. Geniet ervan en een hele goede reis! Je moet nog een eindje denk ik:)
    Veel liefs Sharon

• 01 Juni 2015 - 22:42

Martine :

He lieve nicht!

Wat een geweldige, mooie verhalen en dito ervaringen weer opgedaan. Heel bijzonder wat er zo in zo'n korte allemaal langs is gekomen.

Het familieweekend was geweldig, maar gelukkig hebben we nog vele familieweekenden te gaan en de kans dat je jaarlijks kan doen wat je nu doet is minder groot;-)! Dus voel, proef, doe en ervaar! Nu naar Nieuw Zeeland, hoe gaaf!!

Veel liefs en dikke knuffel,

Martine

• 02 Juni 2015 - 11:34

Cathelijn:

Gewoon helemaal WOW wat gaaaf allemaal!!!!!
    Dikke knuf!

• 02 Juni 2015 - 13:39

Elly En Louis Van Der Hoef Uit Zevenaar:

Hallo Rosalie,

Wij zijn erg geïnteresseerd in in je reisbelevenissen en we genieten met jou mee.
    Heb je geen plekje vrij in je koffer? Wat zou ik zelf er ook graag opnieuw de wereld verkennen!
    Hopelijk zal je nog vele mooie momenten meemaken en dat wensen we je van harte toe.
    Nog even en dan op Bali zie je je moeder ook weer.

Heel veel plezier en liefs,

Elly en Louis

• 02 Juni 2015 - 14:38

Ine:

Ha Rosalie,
    Wat heerlijk leesvoer weer, alsof ik het zelf ook meemaak terwijl ik lees

• 03 Juni 2015 - 23:24

Nikki:

He Roos,
    Wat een mooi verhaal! Leest goed weg, het lijkt alsof ik er nu zelf ben geweest! Al lijkt het me zeker de moeite waard om erheen te gaan, alleen al door jouw verhalen!
    Geniet er maar lekker van! Ik wacht je nieuwe verhaal af!

Liefs Nikki