Home Sweet Home! - Reisverslag uit Dieren, Nederland van Rosalie Hamer - WaarBenJij.nu Home Sweet Home! - Reisverslag uit Dieren, Nederland van Rosalie Hamer - WaarBenJij.nu

Home Sweet Home!

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

04 November 2015 | Nederland, Dieren

Lieve allemaal,

Welkom bij mijn allerlaatste blog van deze reis! Ik ben weer thuis!

Natuurlijk wil ik jullie ook nog mee laten genieten van mijn laatste weken in India, dus daar gaan we!

Goa, Zondag 11 oktober
Samen met een aantal anderen van mij groep ben ik naar de Sahakari Spice Farm gegaan. Hier kregen we een rondleiding en uitleg over verschillende specerijen. Interessant! Ook was er een heerlijke lunch met overheerlijk Indiaas eten en verschillende specerijen natuurlijk! Bij terugkomst was het ook nog even tijd om te relaxen en een strandwandeling te maken. S avonds was de laatste avond van de groepsreis. De volgende dag ging ieder zijn eigen weg. Een super gezellige avond gehad en gegeten aan het strand. Heerlijk! Onze reisleidster Avi in het zonnetje gezet met een taartje, want wat is dat een geweldige meid! Het was zo'n gave reis! En natuurlijk een drankje gedronken met Sarah, Bastian en de anderen van de groep. Na het eten met een aantal mensen nog een café in geweest en het erg gezellig gehad. Het was een super leuke laatste avond!

Maandag
Het einde van de groepsreis. Het afscheid nemen van vooral Sarah en Bastian viel niet mee. Wat heb ik daar een leuke vrienden aan over gehouden! Hoe bijzonder al die contacten! S middags nam ik het vliegtuig van Goa naar Dehradun met een tussenstop in Delhi. Uiteindelijk was ik tegen half 10 in de Swami Rama Sadhaka Grama Ashram in Rishikesh. Rishikesh ligt aan de voet van de Himalaya in het noorden van India.

Swami Rama Sadhaka Grama Ashram
Vanaf 12 oktober tm 28 oktober ben ik in de ashram geweest. Een erg leuke en bijzondere ervaring! Deze ashram volgt de leer van de Himalaya Masters. Swami Rama is de grondlegger van deze ashram. Hij is in 1996 overleden en werd opgevolgd door Swami Veda. Swami Veda is afgelopen juli (toen Marielle er was) overleden en is nu opgevolgd door Swami Ritavan. Helaas heb ik Swami Ritavan alleen de laatste 1,5 dag gezien. Jammer, want ik had hem graag meegemaakt.

In de ashram wordt een dagprogramma aangeboden. Deze ziet er als volgt uit:

5 uur: morning prayers
5.15-7.00 uur: joints and glands/hatha yoga
7.30-8.30 uur: stilte meditatie
8.30 uur: ontbijt
10.00-12.00 uur: martial arts and yoga
12.15-13.00 uur: ademhalingsoefeningen
13.00 uur: lunch
14.30-15.30 uur: les in verschillende soorten ademhaling, over de Himalaya traditie, ontspanningsoefeningen of karma yoga. Elke dag wordt een andere les aangeboden.
15.30-16.00 uur: thee
16.00-17.30 uur: Martial arts and yoga
17.40-18.40 uur: stilte meditatie
19.00 uur: diner
20.00-21.00 uur: video van Swami Rama of Swami Veda
21.00-21.15 uur: evening prayers

Om 21.15 was het tijd om naar bed te gaan. Vaak ging ik dan nog even douchen en daarna meteen naar bed. Als je zo vroeg opstaat, is het fijn om vroeg naar bed te kunnen. Een druk programma, maar erg interessant!

De ashram is een groot terrein waar allemaal verschillende gebouwen op staan. Zo heb je een meditatie hal, een keuken, een tempel en heel veel huisjes voor de gasten. Ik deelde mijn huisje met Nina, een Poolse die in Australië woont. Erg aardige meid! Ik vond het erg fijn om in de ashram te zijn, want het is er zo rustig en er hing een hele goede sfeer! Na al het reizen en steeds maar ergens naartoe gaan, was het fijn om hier tot rust te komen.

Precies in de periode dat ik er was werd er een workshop Martial Arts and Yoga gegeven. Dat werd gegeven door een Duitse leraar en is een soort aikido. Ook goed te gebruiken als zelfverdediging. Bij deze aikido gaan ze er echter vanuit dat je in je eigen energie en kracht gaan staan en zo ook de energie van de 'aanvaller' gebruikt. Dus niet alleen de techniek hoe je iemand vloert, maar vooral hoe je de energie van jezelf en de aanvaller gebruikt. Je werd ook helemaal bang als Swami Tatsat (de leraar) naar je toe kwam om een oefening voor te doen, want met die energie bij hem zit het wel goed en binnen een seconde lag je op de grond! Hoe doet hij dat toch?! Het duurde wel even voordat ik het leuk ben gaan vinden. Ondertussen weet ik dat als het pijn deed, je de goede beweging uitvoerde. Maar desondanks de spierpijn en de blauwe plekken werd het een hele leuke cursus. Erg intensief, maar fijn om weer actief met je lichaam bezig te zijn! Heel veel geleerd tijdens de workshop en ontzettend gelachen! En nu weet ik wat trucjes en bewegingen om mezelf te verdedigen! Handig!

Doordat er martial arts werd gegeven, werden er in de middag extra cursussen aangeboden in de zin van ademhalingsoefeningen en ontspanning. Wat heerlijk was, want bij de martial arts was de adrenaline erg aanwezig!

Ik ben niet altijd s ochtends om 5 uur begonnen, want dat vond ik wel erg vroeg. Dus ik heb een paar keer uitgeslapen. Maar vanaf het ontbijt heb ik vaak alles mee gedaan. Erg leuk en erg interessant! Maar op de meeste dagen de morning prayer en yoga wel meegedaan. De yoga s ochtends was heerlijk! Een goede manier om wakker te worden! De meditatie had ik iets meer moeite mee. Soms was het al lastig om een goede houding te vinden en een uur zo te blijven zitten. De ene keer ging het beter als de andere keer. Maar in ieder geval al goed om mee bezig te zijn en te leren!

In de ashram ook een heel aardig Nederlands meisje leren kennen: Lisanne. Zelfde leeftijd en ondertussen woonachtig in Chili. Heel veel gekletst en een super leuke tijd gehad!

De zondagen hadden we 'vrij'. Het programma ging gewoon door, maar de zondag kon je ook gebruiken om andere dingen te doen. Mijn eerste zondag ben ik met een Indiaas gezin naar een tempel gegaan. De Shri Kunjapuri Temple. Deze tempel ligt op een berg in de Himalaya. Vanaf deze plek kan je heel mooi de zonsopgang zien. Super mooi! Heel veel uitleg gekregen over het hindoeïsme van de familie. Het hindoeïsme is het grootste geloof in India, dus veel Indiërs zijn Hindu. Ze konden me er dus heel veel over vertellen! Erg mooi en interessant!

De zondag erna ben ik met Lisanne en Axel (een Duitse monnik uit een Italiaans klooster) naar een katholieke kerkdienst in Laxman Jhula geweest. Laxman Jhula is het toeristische gedeelte van Rishikesh. We zijn vanaf de ashram naar de kerk gelopen. Een erg mooie route, want je liep langs de Ganges. De Ganges is in India een hele bijzondere en heilige rivier. Veel mensen wassen zich erin om zo hun 'zonden' van zich af te wassen. Ook worden de overledenen verbrand op de Ganges of met een baksteen in de Ganges gelegd. Maar daarnaast kan je ook raften over de Ganges. Dat laatste vond ik een beetje apart. Maar de Ganges wordt dus op verschillende manieren gebruikt. De tocht langs de Ganges in de vroegte was erg mooi! Mooi om de dauw tegen de bergen en over de Ganges te zien liggen! De kerkdienst was allemaal in het Hindi. Dat was wel jammer, maar een erg bijzondere sfeer om erbij te zijn! Na de dienst zijn we met z'n drieën iets gaan eten. Lekker om iets anders te eten als rijst! In de ashram kregen we als ontbijt pap en een soort brood met pindakaas. En voor de lunch en avondeten kregen we rijst met een linzen/erwten sausje. Prima natuurlijk, maar dit was een welkome afwisseling! Heerlijk! Lisanne en ik zijn hierna gaan shoppen. Ik heb de laatste souvenirs gekocht, we hebben heerlijke versgeperste sapjes bij een kraampje gehaald, een taartje gegeten en het super gezellig gehad! Wat was het een topdag!

Woensdag 28 oktober ben ik vanaf Dehradun naar Delhi gevlogen. Ook met Lisanne weer een super tijd gehad, leuke gesprekken gehad, enorm veel gelachen, een hele goede klik en een goede vriendschap opgebouwd! Jammer en moeilijk om afscheid te nemen! Wat heb ik toch een leuke mensen ontmoet tijdens mijn reis! In Delhi had ik een hotel vlakbij het vliegveld. Erg handig, want ik vertrok al vroeg. Op 29 oktober vloog ik dan naar huis! Met vluchten via Doha en Londen naar Amsterdam landde ik rond 18.45 op Nederlands bodem. De vluchten gingen allemaal prima! Wel gek om nu in kerstsferen op Londen Heathrow rond te lopen. De vorige keer liep ik daar met Marielle en was kerst voor m'n gevoel net afgelopen! Maar het was nu dan ook 8 maanden later! In Londen ook het eerste 'schrikmomentje', want de vlucht naar Amsterdam werd in het Nederlands omgeroepen! Dat was ik niet meer gewend, dus even heel raar, haha!
Maar wat fijn om weer op Nederlandse bodem te zijn! M'n zus, m'n ouders, m'n oom en tantes compleet met slingers, een spandoek en een lied en ook vriendinnen Soscha en Lisanne stonden me op te wachten! Wat een warm welkom en heerlijk om iedereen weer te zien! Wat fijn ook om m'n zussie weer te knuffelen! Mijn moeheid van de reis was meteen over! Wat leuk om zo thuis te komen! Nog gezellig wat gedronken bij de Starbucks (uiteraard!) en toen op naar Dieren! Op naar thuis, naar de hond, de kat, je eigen bed en je eigen omgeving. Toch ook wel weer fijn!

Zaterdag een welkomstborrel gegeven. Wat super leuk om iedereen weer te zien! Wat een rijkdom om zoveel lieve mensen om je heen te hebben! Erg gezellig!

En nu....
De eerste dagen in Nederland zijn nog een beetje raar. Gek om weer terug te zijn, maar ook zo normaal. Fijn om weer familie om me heen te hebben, andere kleren aan te kunnen, me helemaal vol te eten met alle lekkere dingen hier, met de hond uit te kunnen, een avond op de bank zitten en de 'gewone' dingen te doen. Gek, omdat alles wat vroeger zo normaal was, nu zo abnormaal lijkt. Een omgekeerde cultuurschok. Vreemd dat ik nu nergens meer naartoe hoef, geen restaurantje op te zoeken, geen site seeing meer hoef te doen. Ik hoef me niet meer druk te maken over de basis dingen: waar ga ik naartoe? Hoe kom ik daar? Waar ga ik eten? Moet ik de was al doen? En, net als de meeste jonge backpackers van tegenwoordig, wat is het WiFi wachtwoord? Alles is hier en ik heb nu zeeën van tijd over! Nog een beetje onrustig dus, haha!

Maar wat voel ik me dankbaar, gezegend en een geluksvogel dat ik dit heb mogen meemaken! Want het was fantastisch, super gaaf, geweldig, niet willen missen en een reis om nooit meer te vergeten! Wat heb ik super veel gezien en meegemaakt! Teveel om op te noemen! Elke dag was een hoogtepunt en een bijzonder moment! 'Grote' dingen zoals de Iguacu watervallen in Argentinië/Brazilië, de Salar de Uyuni in Bolivia, Machu Picchu in Peru, Skydiven in Sydney, de Taj Mahal in India en de Formule 1 en Bon Jovi in Singapore waren super gaaf, maar ook 'kleinere' dingen als alle zonsopgangen en zonsondergangen die ik heb gezien, de sterrenhemels, eten in het vegetarische restaurantje in Buenos Aires met Marielle en daarnaast alle steaks die we daar hebben we gegeten, een biertje met Cathelijn in Halong Bay, met mamski op Gili Meno en de koekjes in Queenstown. En natuurlijk alle mensen die ik heb ontmoet! Wat een bijzondere ontmoetingen maak je mee als je reist! Alle gebeurtenissen waren even bijzonder, fantastisch en geweldig!

Als persoon ook veel geleerd en gegroeid. Je komt verschillende dingen tegen op een reis. Heimwee en het concept tijd was vooral in het begin mijn grootste vijand. Maar hier goed mee leren omgaan en iets negatiefs omgeturnd tot iets positiefs. Heimwee is niet negatief meer. Niet dat we nu de beste vrienden zijn geworden, maar we kunnen prima samen door een deur, haha! Ik ben erg trots en vind het super gaaf dat ik deze reis heb gemaakt! Enorm veel herinneringen en veel ervaringen opgedaan! Zo fantastisch om andere landen en culturen te zien en daar een deel van uit te maken!

Op dit moment is het afscheid nemen van een droom. Jaren over een wereldreis gedroomd, maanden er naartoe geleefd, maanden mijn droom geleefd en nu is het voorbij. Raar, maar wat gaaf dat ik een van mijn grootste dromen waar heb kunnen maken! Het voelt zo goed! En gelukkig heb ik nog genoeg dromen en ambities! Op naar het waarmaken van deze!

Deze week heb ik nog vrij en heb ik 'vakantie'. Voor zover ik dat nog niet had natuurlijk, haha! Vanavond naar Nijmegen, dansen begint weer, vriendin Nienke zien en aankomende maandag begint het werkende leven weer. Alles weer 'normaal'. Blij om weer naar mijn eigen afdeling te gaan, mijn leuke collega's weer te zien en met hernieuwde energie het mooiste vak van de wereld uit te oefenen!

Lieve allemaal, ik vond het altijd super leuk om mijn verhalen en belevenissen op te schrijven en met jullie te delen! Enorm bedankt voor alle reacties op mijn blog, op Facebook, mailtjes, appjes en telefoontjes! Erg leuk om te zien dat zoveel mensen met mij mee reisden! Bedankt!

All our dreams can come true if we have the courage to pursue them! - Walt Disney

Liefs, Rosalie

  • 04 November 2015 - 16:34

    Ine:

    Welkom terug en zie je maandag, ben benieuwd naar al je ervaringen en hier zul je vast ook weer nieuwe ervaringen opdoen

  • 04 November 2015 - 17:32

    Margot:

    Welkom hier Rosalie!
    1 droom waargemaakt
    Er volgen er ongetwijfeld nog meer

  • 05 November 2015 - 11:58

    Cathelijn:

    *kippenvel!* xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosalie

Actief sinds 19 Feb. 2015
Verslag gelezen: 2913
Totaal aantal bezoekers 15170

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 29 Oktober 2015

De wereld ontdekken

Landen bezocht: