Beautiful India - Reisverslag uit Delhi, India van Rosalie Hamer - WaarBenJij.nu Beautiful India - Reisverslag uit Delhi, India van Rosalie Hamer - WaarBenJij.nu

Beautiful India

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

11 Oktober 2015 | India, Delhi

Hoi allemaal!

Ik hoop dat het goed met jullie gaat!
Bedankt voor de reacties en de berichtjes!

Het is alweer tijd voor mijn laatste blog vanuit een andere wereld! Over 2,5 weken ga ik alweer naar thuis!

We waren gebleven bij Maleisië.
Op vrijdag 25 sept zijn Roxanne, Charlie en ik terug naar Kuala Lumpur gevlogen. Daar hebben we nog een paar super leuke dagen gehad! We zijn onder andere naar een fonteinshow en de sky bar geweest met super mooi uitzicht op de Petronas en op Kuala Lumpur. Zaterdag zijn we naar een shopping mall geweest waar ze, jawel, een achtbaan in hadden! Gewoon door de shopping mall heen! Ook zijn we daar naar de bioscoop geweest. Dit keer hebben we een super goede film gezien: Everest. Hij is ook in de Nederlandse bioscopen, dus gaat dat zien :)!
Zondag was het dan tijd om afscheid te nemen van deze 2 meiden. Met z'n drieën hebben we het erg gezellig gehad, maar vooral met Roxanne is het speciaal geweest. Een onbekende en uiteindelijk ruim 2 weken met elkaar opgetrokken, omdat het zo goed klikte! Zo bijzonder dit soort contacten! Het afscheid nemen was, zoals altijd, even lastig. Maar daarna op naar het volgende avontuur!

Delhi, India
Diezelfde middag ben ik naar de volgende bestemming gevlogen: Delhi, India! Tevens mijn laatste land, voordat ik naar huis ga. Toch wel weer vreemd. Zondagavond laat in Delhi aangekomen en in de taxi kreeg ik al een eerste indruk van dit bijzondere land. Ook s avonds laat is er nog genoeg te doen op straat. Het verkeer is erg druk, veel mensen, veel arme mensen liggend op de stoep, veel afval, veel honden en veel koeien die 'gewoon' door de stad lopen. Van tevoren ben ik gewaarschuwd voor een cultuurschok. Deze had ik echter niet. Wat armoede en straatbeeld betreft lijkt India op Uganda. Ik heb al behoorlijk veel gezien, maar dit maakt het natuurlijk niet minder erg en het blijft verschrikkelijk.
Maandag heb ik vrij weinig gedaan. Rustig aangedaan in verband met mijn rug. Het gesleep en gesjouw met mijn tas was niet erg bevordelijk geweest. Tegen het eind van de middag ben ik naar het hotel gegaan waar de groepsreis zou starten. Ik ben zo super blij dat ik dit gekozen heb! Het is zo leuk! Je ziet enorm veel en ontmoet zoveel leuke mensen! We zijn met 18 reizigers en 1 gids in en leeftijdsgroep van begin 20 tm eind 30. Erg gemixt, verschillende nationaliteiten en erg gezellig! S avonds meteen met z'n allen gaan eten en kennis met elkaar gemaakt. Gezellig!

Dinsdag 29 sept, Agra
Om 4.15 opgestaan, want de reis ging beginnen! We zijn met de trein richting Agra gegaan. Dit keer hadden we een trein met airco wat erg fijn is met de temperaturen hier. Het is gemiddeld tussen de 33 en 38 graden. Een lekker weertje! Na 2 uur kwamen we aan en zijn we naar ons hotel gebracht. Super goed geregeld allemaal! Onze gids, Avi, is een super aardige meid! Ze regelt alles en je hoeft nergens over na te denken. Ze geeft je zelfs tips bij elk restaurant wat het lekkerst is! Dat is nog eens handig, haha! Even opgefrist en toen zijn we naar het Agra Fort gegaan. Een erg mooi fort waar jaren geleden verschillende koningen leefden met hun vrouwen.
S middags zijn we naar één van de 7 wereldwonderen geweest en een tempel waar ik wel erg benieuwd naar was: de Taj Mahal. En het was inderdaad bijzonder! Wat een bijzondere sfeer hangt er! Koning Shah Jahan heeft in 1631 voor zijn favoriete vrouw Mumtaz Mahal deze tempel gebouwd als mausoleum. Zij overleed vlak na de geboorte van hun 14e kind. Daarvoor leefden zij in Fort Agra. De bouw van de Taj Mahal duurde van 1632 tot 1653. In 1666 is Koning Shah Jahan overleden en hij ligt in een tombe naast zijn favoriete vrouw begraven. Het gebouw zelf ziet er aan alle kanten precies hetzelfde uit. De koepel in het midden is 55 meter hoog. De marmeren stenen binnen geven ligt als er licht op schijnt. De Indiërs zijn erg zuinig op dit wereldwonder, want we mochten zelfs geen kauwgom, snoep, pennen en zaklampen mee naar binnen nemen. Met de zaklamp kon je op de stenen schijnen en de pennen en kauwgom kon je op de stenen schrijven of achterlaten. Maar een bijzondere ervaring was het zeker!
Daarnaast was ik enorm verbaasd over hoe er wordt omgegaan met toeristen. We zijn echt een bezienswaardigheid. Regelmatig word je bij je arm gepakt voor een foto. Ook worden de mafste constructies uitgehaald. Bijvoorbeeld: wij kregen uitleg van onze gids. Dus we staan met een groep westerlingen naar onze gids te luisteren. Een Indiër loopt om onze groep heen en gaat dan half tussen ons staan, terwijl iemand anders aan de andere kant een foto maakt. Ook worden er regelmatig kinderen naar de groep of jou persoonlijk toegeschoven. Ook als je, of als de groep, loopt, worden er regelmatig foto's gemaakt. Ik vind dit een hele bijzondere gewaarwording en voel me er heel onprettig bij. Net alsof we verschillend zijn en of westerlingen 'meer' zijn. Volgens mij is ieder mens bijzonder ongeacht waar hij of zij vandaan komt.

Jaipur
Woensdagochtend zijn we vroeg opgestaan om de bus naar Jaipur te pakken. Na een aantal uur reizen kwamen we daar aan. We zouden de lokale bus pakken, maar er zaten 2 groepen toeristen in, dus hij zat al bijna vol met toeristen. Niet erg lokaal dus, haha! Na de late lunch was het tijd voor een oriëntatie wandeling door het stadje. Erg leuk om alles te zien en Avi legde enorm veel uit. Leuk! Ze wist ook precies de goede straattentjes waar je het Indiase eten kan proberen. Lekker! Het Idiase eten is sowieso erg lekker! Ik eet me helemaal vol met specerijen, paneer, naan en andere lekkernijen. Heerlijk! Hierna ben ik met Sarah en Bastian, een Duits koppel, door de stad gelopen. Erg gezellig! Grappig, want er werd regelmatig een praatje met Bastian aangeknoopt hoe het toch kon dat hij 2 blonde dames had.
Donderdagochtend zijn we met de riksja op weg naar het Amber Fort Palace gegaan. Riksja's zijn een erg leuke manier om heel veel van de stad te zien en een erg handig vervoersmiddel. De Indiërs zijn nogal van het toeteren. Tweebaanswegen worden er met gemak weer 3 of nog meer. Koeien lopen gewoon rond op straat in de stad. Koeien zijn hier heilig. En als ze in de weg staan, worden ze niet een de kant geduwd. Dus je kan met gemak een half uur staan wachten als een koe overdwars in een poortje staat. Dit wordt ook echt als normaal gezien. En ja, deze anekdote is geen grapje, maar echt gebeurd. Vooral het gemak waarmee iedereen wacht, totdat de koe verder gaat, vind ik zo grappig.
Het fort zelf was ook erg mooi. Ze hadden zelfs een spiegelgebouw met allemaal glinsteringen. Echt iets voor mij dus! Onderweg nog bij een aantal toeristische hotspots gestopt waaronder het City Palace. S middags zijn we naar de Jantar Mantar geweest. Dat is een astronomisch instrument waarmee je met de zon precies kan zien welke tijd het is. Ook worden er verschillende astrologische voorspellingen gedaan. Zo wordt er onder andere, als je een huwelijkskandidaat hebt gevonden, gekeken of jullie bij elkaar passen. Zo niet, dan gaat de bruiloft niet door. Sowieso leven de Indiërs hier in een kastensysteem en wordt er niet verwacht dat je met iemand van beneden je kaste gaat trouwen. Mannen blijven hierdoor altijd in dezelfde kaste zitten en vrouwen kunnen, als ze geluk hebben, een kaste hoger.
S avonds gingen we naar een Bollywood film genaamd: Kis Kisko Pyaar Karo. Helaas was het allemaal in het Hindi, dus we konden er niet veel van verstaan. Maar de beelden zeiden al genoeg en aan het gelach en geklap van de zaal te horen, was de film erg geslaagd. Wel erg leuk om te zien! Vooral de special effects en geluiden die in de film gebruikt werden waren erg grappig.

Tori
De volgende ochtend reden we in de jeep door naar Tori. Een klein plaatsje in de middle of nowhere. Weg uit de stad, op naar het dorp. Na de lunch was het tijd voor een wandeling. Erg bijzonder, want de inwoners hebben hier een stuk minder dan in de steden. Wel werden we, vooral door de kinderen, enorm enthousiast begroet. En dan maak je natuurlijk een foto met ze die ze vol verbazing terug kijken op het scherm van je camera. Wel schrok ik enorm: op elk huis staan namelijk hakenkruizen. Vol verbazing gevraagd aan Avi waarom, maar hier staat het voor voorspoed en geluk. Ondertussen heb ik het vaker gezien, maar het was wel even schrikken. Ze hebben zelfs sigaretten van het merk Hitler Black met op het pakje een aantal hakenkruizen.... Hoe anders kunnen culturen en geschiedenissen zijn.
Ook zijn we langs een pottenbakker gegaan. Wat een kunstwerken worden er gemaakt! De zonsondergang hebben we na de jeepsafari op een berg bekeken. Super mooi! Onderweg kwamen we langs een soort waterput, waarbij iemand de opmerking maakte: het lijkt wel een musquitofarm... Jaja, wat een humor in het groep :)!

Tori/Pushkar
Vrijdagmorgen werd er een poging gedaan om cricket te spelen. Maar alleen de Aussies en Britten snapten de spelregels, dus het spel werd snel gestaakt. Daarna had Avi een verrassing voor ons: we gingen namelijk naar een basisschool in het dorp! Super leuk! Wat een enthousiasme en wat een kindjes! Ook het fenomeen foto's werd natuurlijk weer uitgebreid getest en bekeken, dus ik heb ruim 150 foto's van allemaal poserende kindjes. Zo lief! Er werd volop geposeerd, kleine kinderen, grotere kinderen, sommigen heel dicht bij de lens en sommigen gingen zelfs achter je staan en dan moest je een foto maken. Maar steeds vol verbazing naar het resultaat gekeken. Erg leuk! Ook werd er volop Engels geoefend. Hoe je heet (Rose), in welke plaats je woont (Dieren/Animals, Nijmegen is al helemaal lastig) en hoe je ouders en zus heten. De 'G' van Gert was erg lastig en een rare naam, dus dat werd Peter, Alie vonden ze hilarisch, want dat kenden ze alleen als de 'mannen'naam Ali en Viola was ook onbegonnen werk, dus dat werd Mary. Een beetje 'verengelst' en Peter, Ali en Mary: de groetjes van de kindjes uit Tori!
Hierna gingen we met de jeep richting Pushkar. Ook een spirituele stad in Rajastan. In deze stad wordt Lord Brahma (de schepper) geëerd. Brahma liet een lotusbloem (pushpa) van zijn hand (kar) vallen. Waar 3 delen van de bloem landden, ontstonden 3 meren en tussen deze meren kwam de stad Pushkar.
Aan het eind van de middag kwamen we in Pushkar aan en hebben we een wandeling door de stad gemaakt. We zijn onder andere in een Sikh Tempel geweest. Ook een van de religiën in India. Hierna hebben we de zonsondergang gekeken bij een van de meren. Hier hebben we ook een Hindu ceremonie gedaan. Erg bijzonder! De ceremonie werd geleid door een Brahmin priester. Verschillende verzen in het Sanskriet werden opgezegd die wij herhaalden voor geluk en voorspoed voor onszelf, familie en vrienden. Aan het einde kregen we een rood armbandje om onze pols. Een teken dat je een Hindu ceremonie hebt gevolgd in Pushkar. Erg bijzonder allemaal!
De volgende ochtend zijn we naar een Hindu tempel gegaan. Erg mooi! Hierna kregen we 'vrije' tijd. Pushkar is ook een erg toeristische stad, dus er zijn genoeg winkels. Erg leuk! Ook hadden we een zwembad bij ons hotel, dus daar heerlijk in gezwommen. S avonds zijn we een stuk de woestijn in gegaan. Hier kregen we Indiase kleding aan, nog meer Indisch eten, deed een magiër zijn goocheltrucs (ik snap ze nog niet!) en kregen we een dansshow te zien. Dit alles in de woestijn onder, eerst de zonsondergang, en later de sterrenhemel. Erg bijzonder!

Udaipur
De volgende ochtend gingen we met de trein richting Udaipur. Dit keer geen trein met airco, maar het raam kon gelukkig open. Na een aantal uur kwamen we in Udaipur aan. Aan het eind van de middag was het weer tijd voor een wandeling door de stad. Weer verschillende dingen gezien en we kwamen ook langs een atelier van verschillende kunstenaars. Ze maken hier minitatuurschilderingen. Erg mooi! We kregen zelfs allemaal een mini schildering op de nagel van je duim. Binnen een paar minuten. Erg knap! S avonds hebben we een dansshow gezien. Weer met verschillende dansen uit deze regio. Erg mooi! Gelukkig hadden we nu meer licht als de dag ervoor, dus we konden wat meer zien. Erg leuk!
Weer een 'vrije' dag. Op tijd opgestaan om met Sarah, Bastian, Katy (mijn Duitse kamergenote) en nog een aantal anderen richting het City Palace te gaan. Hier hebben we eerst een boottocht over het water gedaan. Erg leuk! Wel vreemd dat mensen zichzelf ong 30 meter verderop staan te wassen en jij daar met je boot doorheen vaart.... Het City Palace zelf was ook erg mooi. Ook hele mooie uitzichten op Udaipur! En daarnaast heel gezellig! S middags zijn we weer richting het atelier gegaan. Sarah en ik kregen namelijk van kunstenaar Sanju (eigenaar van het atelier) een henna tatoeage. De Hindu religie heeft ook een officiële tatoeage die iedere vrouw krijgt bij festiviteiten. Sanju maakt echter hele kunstwerken van de tatoeage. Super mooi! En binnen 15 min had ik mijn halve arm vol! Erg knap en super mooi! Hierna ook nog naar een handlezer geweest. Bijzonder!
De volgende dag zijn we richting het Monsoon Palace geweest. Vooral het uitzocht over Udaipur was erg mooi! Verder een rustige dag gehad. Ook fijn!

Ahmedabad
De volgende ochtend gingen we vroeg met de bus richting de volgende stop: Ahmedabad. Dit is vooral bekend vanwege de ashram van Gandhi. Tegen half 3 kwamen we pas aan. Dus snel geluncht en op weg naar de ashram. Erg bijzonder en een erg bijzondere man. Ondertussen is het niet meer in gebruik als een ashram, maar vooral als museum. Mooi om te zien!

Mumbai
Even opgefrist in ons hotel-voor-een-dag, want s avonds namen we namelijk de nachttrein richting Mumbai. Wat een ervaring! Deze treinen waren een stuk minder luxe als die in Vietnam, maar hadden gelukkig wel airco. Er waren geen cabines, maar wel een soort van muurtjes als scheiding en 3 bedden boven elkaar. Ik sliep gelukkig in het bovenste bed, maar een paar van mijn reisgenoten zijn s nachts een aantal keer aangeraakt bij hun voeten of hadden ineens een camera in hun gezicht. Die hebben dus niet veel geslapen. Het blijft een bijzonder fenomeen dat er zoveel foto's en dus zelfs video's als je slaapt, gemaakt worden.
Tegen 6 uur s ochtends kwamen we aan in Mumbai. Na het ontbijt was het tijd voor de volgende trip: naar de Dharavi, de Slum van Mumbai. Voor iedereen die Slumdog Millionaire heeft gezien: dat is het dus. Een gebied van 550 hectare waar meer dan 1 miljoen mensen wonen. Erg indrukwekkend. We werden in groepjes van 6 meegenomen door een gids. Foto's maken in de slum was niet toegestaan, vanwege de privacy en situatie van de bewoners. Ik snap het volkomen en had ook geen foto's gemaakt als het wel mocht. Wat een trieste bedoeling. Erg veel mensen, erg goor en smerig, hele kleine huizen, maar toch ook ergens weer goed georganiseerd vanwege de hoeveelheid bedrijfjes die er zijn. Deze bedrijven houden allemaal stand dankzij het recyclen van plastic, metaal, leer en elektronische apparaten. Ook worden er kleren gemaakt en potten gebakken. Hierdoor hebben gelukkig de meeste inwoners te eten. Maar het blijft een triest en vooral smerig gezicht.
S middags hebben we een City Tour gedaan. We kwamen onder andere langs het huis waar Gandhi een tijdje heeft gewoond, het strand, het stadspark en de Gateway of India. S avonds naar een Indische Pub geweest.

Goa
Gisteren zijn we vanuit Mumbai naar Goa gevlogen. Dat is een badplaats aan de kust. Gisteravond al heerlijk aan het strand gezeten met, gelukkig nog steeds, een heerlijk temperatuurtje! Fijn!
Dit is de laatste stad van deze trip. Ik ben zo ongelofelijk blij dat ik deze groepsreis heb gedaan! Ik heb een geweldige tijd gehad! Zoveel gezien en super veel mensen leren kennen! Erg leuk! Ook voelde ik me, vooral in het begin, een stuk veiliger met een groep. En daarnaast blijft het een stuk leuker om met meerderen te reizen!

Helaas gooit mijn rug nog steeds een beetje roet in het eten. Het komt me te vaak terug en houdt me te lang aan. Maar een 'toeval': Sarah is een Duitse neurologe. Zij wilde, heel lief, een aantal testjes doen en had een hele apotheek mee. Gelukkig hoefde ik dus niet naar een Indiaas ziekenhuis, maar was Sarah daar. Wel hebben we samen verschillende apotheken van binnen gezien. Naast het feit dat ik in haar en Bastian 2 vrienden erbij heb gekregen, is ze hierdoor ook van behoorlijke waarde geweest. Ik ben super blij dat zij er waren en dit maakte het minder erg. Over is het dus nog niet en het frustreert me enorm dat ik niet alles kan doen wat ik zou willen.

Maar vanaf morgen kan ik het rustiger aandoen en krijgt mijn rug hopelijk meer rust. Zoals waarschijnlijk iedereen weet is Viola een aantal keer naar een ashram geweest en woont nu ook in een ashram in Nederland. Ik heb dit niet altijd makkelijk gevonden, maar ondertussen ben ik ook erg nieuwsgierig geworden. Dus er is maar één manier om er achter te komen hoe het is: het zelf ervaren! Dat ga ik dus de komende 2 weken doen! Morgen vlieg ik naar Rishikesh. Een stad in het noorden van India die bol staat van de spiritualiteit. Ik ben erg benieuwd hoe het zal zijn!

En dan: op weg naar huis! Op donderdag 29 oktober vlieg ik dan na 8 maanden weer naar huis! Aan de ene kant heel gek en vreemd. Reizen is echt een 'way of life' geworden. Maar aan de andere kant kijk ik er enorm naar uit om mijn lieve familie en vrienden weer te zien en weer een 'normaal' leven te krijgen!

Lieve allemaal, tot in Nederland!!!

Liefs

  • 11 Oktober 2015 - 12:50

    Margot:

    Hey Rosalie
    Wat bijzonder allemaal
    Avontuur om nooit te vergeten
    Verrijking van je leven
    Tot gauw
    Welkom straks weer in Holland
    Liefs
    Margot

  • 11 Oktober 2015 - 13:14

    Will.Winkelhorst-Tuenter:

    Alles wat je ziet lijkt me bijna te veel zijn om te verwerken, maar wel heel bijzonder. Veel sterkte met afscheid nemen van je 8 maanden reizen. Een goede reis terug naar Nederland en vooral beterschap met je rug. Groeten Will.

  • 11 Oktober 2015 - 21:21

    Martine :

    Het laatste stukje lieve Roos! Ontzettend benieuwd naar je ervaringen!

  • 11 Oktober 2015 - 21:23

    Ine Cronenberg:

    Ha Rosalie,
    Weer genoten van verslagen en foto's.
    Wat zal het ff een omschakeling zijn, back to normal. Zoveel gezien, meegemaakt, ontmoet etc. Dat is niet eens vast te leggen, maar staat allemaal op je netvlies.
    Geniet nog even van je laatste weekjes, goede terugreis, liefs ienx

  • 12 Oktober 2015 - 14:53

    Arie En Gerrie:

    Hoi Rosalie,

    Je reis afsluiten in een rustige sfeer (dat idee heb ik tenminste van de ashram) zal je goed doen en je rug zal er blij mee zijn. Super dat je de reis hebt volgehouden tot aan het eind. Heel veel goeds voor de laatste twee weken in de ashram en dan naar huis. Tot op Schiphol. Jippieieieieiei!

  • 26 Oktober 2015 - 15:48

    Alie:

    hoi dochter, we tellen af..... tot gauw!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosalie

Actief sinds 19 Feb. 2015
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 15171

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 29 Oktober 2015

De wereld ontdekken

Landen bezocht: