Let's go Malaysia and Singapore! Vroooom! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Rosalie Hamer - WaarBenJij.nu Let's go Malaysia and Singapore! Vroooom! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Rosalie Hamer - WaarBenJij.nu

Let's go Malaysia and Singapore! Vroooom!

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

24 September 2015 | Maleisië, Kuching

Hoi allemaal,

Hoogste tijd voor weer een blogje van mij!

Ik hoop dat het allemaal goed met jullie gaat!
Bedankt voor alle reacties! Het blijft super leuk om ze te lezen :)!

Mijn laatste blog kwam uit Vietnam.
Na een paar dagen heerlijk gerelaxt te hebben op Phu Quoc, zijn Cathelijn en ik op zaterdag 5 september terug naar Hanoi gegaan. Hier hebben we de laatste souvenirs gekocht, nog een ritje in de tuc tuc gemaakt en het nog erg gezellig gehad!
Zondag ging Cath helaas terug naar huis. Erg jammer en een moeilijk moment. Niet alleen het feit dat ik afscheid moest nemen van Cath na 3 super leuke weken, ook het feit dat zij wel naar Nederland ging en ik niet en daarnaast dat ik alleen verder ging reizen en dit toch wel erg spannend vond, vond ik lastig. Maarja, het was niet anders. Gelukkig heeft Cath een goede vlucht terug naar Nederland gehad en ik pakte het vliegtuig naar Kuala Lumpur, Maleisië! Het was super gezellig, Cath!

Kuala Lumpur, Maleisië
In het hostel aangekomen heb ik meteen een citytour voor de volgende dag geboekt. Deze tour ging langs de 7 wonderen van Kuala Lumpur. Samen met een gids en een Brits meisje Zoë (die nog nooit in The Netherlands was geweest, maar wel in Holland (lag ernaast...)) gingen we op pad. We begonnen bij de Masjid Negara (de Nationale Moskee). Hier kregen wij een jurk en hoofddoek om. Een aparte ervaring. Ik vond het toch wel weer fijn toen dit later af mocht. De Moskee was enorm groot: voor het vrijdagmiddaggebed kunnen er 15000 mensen ondergebracht worden. En ook bijzonder: wij werden door een Nederlandse rondgeleid.
Hierna gingen we naar het Merdeka Square. Dit is het onafhankelijkheidsplein in Maleisië. Hier werd op 31 augustus 1957 de onafhankelijkheid uitgeroepen na 150 jaar een Britse kolonie te zijn geweest. Ook gingen we naar het Tugu Peringatan Negara (het Nationale Monument). Dit monument is ter nagedachtenis van de gevallen soldaten tijdens de strijd om de onafhankelijkheid en bij verschillende oorlogen.
Bij het Instana Negara (het Nationale Paleis) aangekomen hadden we geluk. De poorten stonden namelijk open en dat betekende dat de koninklijke familie er aan zou komen. Veel hebben we niet van hen kunnen zien door de geblindeerde ramen, maar het blijft toch leuk. Het heeft ook wel wat weg van Buckingham Palace, want hier staan ook wachters voor de poorten.
Hierna gingen we naar de Batu Caves. Voor de ingang van de grot staat een enorm, 42 meter hoog, beeld van de hindoe god Lord Murugan. Hij is de god van de oorlog en overwinning. Via een trap met 272 treden kom je uiteindelijk in de grot terecht. Erg mooi! Hier staan verschillende tempels ter ere van Lord Murugan. Helemaal bijzonder als de zonnestralen de tempel in schijnen. Mooi! Naast deze verschillende, erg mooie tempels, lopen er ook genoeg apen rond. Helaas zijn deze al wel aardig verwend door de toeristen, dus je moest oppassen dat je flesje water niet uit je handen werd getrokken. Bij één dame werd zelfs een bloemversiering zo uit haar haar getrokken.
Hierna kregen we een rondleiding in de Selangor Pewter. Hier worden verschillende voorwerpen gemaakt van tin. Zo ook de trofee van de Formule 1 van Singapore.
Daarna was het tijd voor een 'wonder' waar ik toch wel erg benieuwd naar was: de Petronas Towers. Oftewel de Twin Towers van Kuala Lumpur. Dit zijn 2 torens van elk 452 meter hoog en ze tellen allebei 88 verdiepingen. De loopbrug op de 42e verdieping op 175 meter hoogte, verbindt de torens aan elkaar. Mooie torens en toch bijzonder om zo'n bekend item van Maleisië te zien.
Hierna zat de tour erop. Leuk om in een korte tijd zoveel van de stad gezien te hebben. Een erg fijn dat we met een auto waren, want Kuala Lumpur is behoorlijk groot! Dit hadden we niet te voet kunnen doen. Maar erg leuk! S avonds meteen contact gemaakt met de Canadese Claire en daar samen mee gegeten. Gezellig!
De volgende dag ben ik alleen op pad geweest. Het regende enorm buiten, maar er is gelukkig een winkelcentrum onder de Petronas Towers. Daar dus naartoe! Reizend met de metro en met een kaart in mijn hand, voelde ik me meteen weer een reiziger. Goed gevoel! Het winkelcentrum is gewoon zoals in Nederland. Ze hebben daar alles! En een Starbucks, dus tijd voor een cappuccino. Hierna de metro gepakt richting het Islamic Arts Museum. Ik had hier goede verhalen over gehoord en het was inderdaad wel mooi. S avonds weer met Claire, een Fransman en 2 Italianen gegeten, door Chinatown gelopen, naar de Petronas gewandeld en geborreld op het dakterras van het hostel. Erg gezellig en het werd steeds later! Leuk om nieuwe mensen te leren kennen!

Tanah Rata, Cameron Highlands
Woensdag was het tijd om de bus te pakken richting het volgende plaatsje: Tanah Rata. Dat ligt in de Cameron Highlands. Het is daar een stuk kouder, omdat het zo hoog ligt. Erg mooie natuur en theeplantages. Hier kwam in ik een hostel terecht met een boel anderen waar ik meteen die avond ben gaan eten. Een goed bord eten heb je hier al voor 2 euro, dus de keus van koken of uit eten is snel gemaakt! Maar erg gezellig om met z'n tienen uit eten te gaan!
De volgende dag had ik een tour geboekt. We waren met een groepje van 9 mensen en een gids. We gingen op zoek naar de Rafflesia Flower. Dit is één van de grootste bloemen ter wereld en bloeit maar 7 dagen. Dit is niet het rafflesia seizoen, dus het zou erg lastig zijn om ze te vinden. Wel ging er een man mee uit de village die ze altijd weet te vinden. We liepen 2 uur berg op en af door een paadje in de jungle, maar we vonden hem uiteindelijk! En hij is inderdaad groot! Wel super mooi! Bijzonder! Er was maar één weg in de jungle, dus we moesten dezelfde weg weer terug. Hierna kregen we nog een Blow Pipe Demonstration. Dit wordt gebruikt om dieren mee te doden, maar wij mochten dit op een dartbord proberen. Toen was het tijd voor de BOH theeplantage en factory. Hier kregen we uitleg hoe verschillende soorten thee worden gemaakt en mochten we uiteraard ook zelf een theetje proberen. Lekker!
Hierna door naar het Mossy Forest. Dit is het oudste regenwoud. Dit heb ik ondertussen al vaker gehoord, maar het zal wel één van de zijn, haha! Een mooi bos waarvan de bomen helemaal vol zaten met mos. Die dag hadden we heel mooi en helder, maar als het mistig is, kan het een heel mysterieus effect geven. Erg mooi!
Als laatste gingen we naar een aardbeien boerderij. Lekker! Heerlijk een bakje met verse aanbieden gehad! Dat gaat er wel in!
Aan het begin van de avond zat de tour er weer op en gingen we weer met 10 man uit eten. Lekker en gezellig!

Perhentian Islands
In het hostel in Cameron Higlands heb ik een Nederlands meisje leren kennen, Roxanne. Dezelfde leeftijd, uit Arnhem en een hele goede klik! Gezellig! Dus we besloten om samen naar de Perhentian Islands te gaan. Leuk! Dit zijn ook zon, zee en strand eilanden. Heerlijk! Wij gingen naar Perhentian Kecil. Dat wordt het kleine eiland genoemd, maar het was groot genoeg! Vrijdag gingen we daar met bus en speedboat naartoe en s avonds kwamen we aan. Die nacht in een hostel geslapen die toch wel in het lijstje van 'slechtste hostels tijdens deze trip' komt, maar gelukkig konden we de volgende dag naar een chalet voor ons tweeën. Wat een luxe! Op de perhentians heerlijk gerelaxt en zaterdag gezellig geborreld. Heerlijk met de voetjes in het zand gingen wij aan een 'bucket' (emmer) wodka/red bull. De verhoudingen liggen hier schijnbaar wel iets anders, maar we hebben wel een super leuke avond gehad! Gezellig gedronken, gedanst en gekletst. Wat een vakantiegevoel! Het geld voor de Bucket (6 euro) hebben we er maximaal uitgehaald, want we hadden er zondag nog steeds profijt van, haha! Dus die zondag erg weinig gedaan. Maandag gingen we op een snorkeltrip. Super mooi! We gingen naar een aantal verschillende plekken. Zoveel mooi koraal, verschillende soorten en kleuren vissen en zelfs een schildpad gezien! Echt super gaaf! Een heerlijk dagje!

Singapore
Dinsdag gingen we weer weg uit de Perhentians. Op weg naar Singapore! We zijn eerst met de boot en lokale bus naar Kota Bahru gegaan waar we s avonds de nachtbus richting Singapore hebben genomen. Na de grensovergang kwamen we dan woensdagmorgen eindelijk in Singapore aan! Ik had gehoord dat het een erg leuk stad/land was, dus ik was erg benieuwd! Ook hier hadden we een hostel die me wel bij blijft. De kamer, de receptie, de wasbak, de wc, de douche en het kastje met ontbijt stond namelijk in 3m2! Je had gewoon alles bij de hand! Super handig natuurlijk....! Je hoefde je maar om te draaien of je was er al. In één rondje kon je alles doen! Handig zeg! Ahum... Het was dus niet echt groot.... Maar dit soort verhalen blijven je wel bij natuurlijk! Het hostel zal wel op een prima plek: middenin Chinatown! Leuk! Dus daar zijn we s middags doorheen gelopen. Singapore zelf is echt een leuke stad! Wat een westers gebeuren! Veel zakenleven, hoge gebouwen, verschillende shopping malls, een metro en veel westerse dingen. Soms ook wel weer fijn. Ook was het toch wel prettig dat, na islamitsich Maleisië, niemand zich hier druk maakte over dat wij in onze korte broekjes en topjes rond liepen. Geeft een fijner gevoel.
Omdat we best moe waren, zijn we s middags naar de film geweest. Mocht je naar Absolutely Anything gaan: niet doen. Het was wel een film om niet bij na te denken, dus dan was dan wel weer fijn. En het blijft natuurlijk erg leuk om in het buitenland naar de bios te gaan!
De volgende dag zijn we naar de Buddha Tooth Relic Temple geweest. Deze tempel is pas sinds 2007 open. In deze tempel zijn er, naast een zaal waar de ceremonies worden gehouden, ook verschillende tentoonstellingen. Een hele mooie tempel! Hier een hele tijd geweest. Erg bijzonder! Even later hebben we de metro gepakt naar Marine Bay. Dit is het dure en luxe gedeelte van Singapore. En dat was inderdaad zo. In de shopping mall waren alleen maar designer winkels. De duurste merken vlogen je om de oren. Dus even flink inkopen gedaan natuurlijk, haha! Nee hoor! Nadat we hier een tijd rond gelopen hadden, hebben we weer de metro gepakt richting Little India. Past toch meer bij ons. Hier hebben we in een foodcourt super lekker eten gehad. De dagen daarna gingen we er steeds weer naartoe. Heerlijk! S avonds waren we klaar met het geslenter. Aangezien we toch een dagpas voor de metro en bus hadden, zijn we toen in een willekeurige bus gaan zitten. Toch een beetje sight seeing! Erg grappig! Op een gegeven moment zagen we een bus met Holland Village ons tegemoet komen. Dus overstappen! We hoopten namelijk dat er in Holland Village ook kaas te krijgen was, maar helaas. Ze hadden wel een foodcourt, maar het was absoluut niet westers. Wel was er een super leuk straatje met allemaal cafeetjes. Alle expats en westerse zakenlieden verzamelden zich daar zo ongeveer. Zo raar om te zien! Het was net of je in Nijmegen liep! Heel gek!
De dagen erna zijn we nog naar verschillende wijken in Singapore gegaan. Handig zo'n metro! Echt een super leuke stad! Ook nog naar de St Andrews Cathedral geweest, maar daar was vrij weinig bedrijvigheid, want het circuit van de formule 1 lag ernaast.... Dus je hoorde de auto's scheuren als je in de kerk zat. Geen rustige plek op dat moment dus... Zondagochtend hebben we een fietstour gedaan. Roxanne is ook journalist en mocht een gratis fietstour doen. Leuk! Dus heerlijk in het East Coast Park gefietst. Lekker in het zonnetje, langs het water en heerlijk rustig aan. Na een paar dagen in het centrum is de rust van 'buiten de stad' ook wel weer lekker! We hadden een aardige gids die ons van alles vertelde. Hij vond het alleen jammer dat wij al zoveel gezien hadden. Maar het was wel erg leuk en erg relaxt!

Formule 1 Grand Prix en Bon Jovi
Dit verdient toch zeker wel een eigen kopje! De Formule 1 Grand Prix en Bon Jovi! Whaaaah! Super gaaf! De muziek van Bon Jovi vond ik altijd al erg leuk. Helemaal in het begin van deze reis als ik me niet zo goed voelde, heb ik hun muziek grijs gedraaid. Helemaal toen ik live concerten op YouTube vond. Goede uptempo nummers gaven me meteen weer een goed gevoel. Nu zag ik dat ze op zaterdag in Kuala Lumpur kwamen. Van te voren had ik nog even gedacht om mijn reis zo te plannen dat ik in KL zou zijn, maar dit toch niet gedaan. Des te groter was de verrassing toen ze op de Formule 1 bleken op te treden in Singapore op het moment dat ik er was! We wilden namelijk naar Singapore, maar hadden geen idee dat dat weekend ook de Formule 1 was. Super leuk! En wat een sfeer in de stad! Heel gezellig! Je zag ook zoveel super blije mensen dichtbij het circuit en terrein! Zo grappig! Iedereen liep ook heel trots met zijn toegangspas om de nek of je nou vrijdag, zaterdag of zondag ging. Toch nog getwijfeld of we zouden gaan, maar de Formule 1 meemaken is een once in your lifetime ervaring. Super gaaf als je dat mee kan maken! Het blijft een hele gave race natuurlijk! En dan met Bon Jovi als alsuiter: gaan! Dus we waren helemaal happy toen we kaartjes voor de zondag konden krijgen! We gaan er naartoe!
Dus na de fietstour zondag snel richting het terrein. Er was vanaf 3 uur s middags (de race begon om 8 uur Singapore tijd. Dat is 2 uur Nederlandse tijd) al van alles te doen. Verschillende races kwamen langs, optredens en één en al gezelligheid op het terrein. Het publiek bestond vooral uit mannen, dus het testosteron gehalte was erg hoog. Maar wij pasten er prima tussen! Wij hadden al vrij snel een super mooie plek gevonden op een tribune aan het circuit. Daar zijn we dus een paar uur blijven staan totdat de race begon. Super gaaf! Vlak voordat de race begon kwamen alle coureurs nog langs op een wagen. Waaronder 'onze' Max Verstappen natuurlijk! De race zelf was erg leuk! Het duurt 2 uur, maar dat heb je helemaal niet door als je daar staat! We hadden echt een super plek! En dat geluid! Op aanraden van de organisatie hadden we oordoppen in en dat was ook wel nodig. Maar wat gaaf! We stonden ook voor een tv-scherm, dus we konden het zo prima volgen. Echt heel leuk! Wat een sfeer! Wat een ervaring!
En nadat Sebastian Vettel gewonnen had en Max Verstappen 8e was geworden, was het tijd voor het volgende hoogtepunt: Bon Jovi! Ookal stonden we op rij 100 ongeveer: wat was het gaaf! Ruim 1,5 uur opgetreden en de bekendste en minder bekende liedjes kwamen langs. Zo leuk! Wat zijn ze goed! We hebben nog rondgekeken of Bonnie, Jon is ondertussen omgedoopt tot Bonnie ;), een leuke zoon had, maar helaas niet gevonden, haha! Maar wat waren ze goed! Enorm van genoten! Ik hoor mezelf nog zingen op de filmpjes die ik heb opgenomen. Heerlijk! Wat een fantastische ervaring en optreden! Een geweldige dag! En wat een hoogtepunten deze reis! Alweer! Ik maak zoveel gave dingen mee! Het ene na het andere hoogtepunt volgt elkaar op! Helemaal super! De Formule 1 en Bon Jovi zijn daar zeker één van! Helemaal super!

Kuching, Maleisisch Borneo
Maandag vertrokken we naar Kuching in Maleisisch Borneo. Hier kwam nog een andere dame die we ook in Cameron Highlands hebben ontmoet, Charlie. Gezellig! Dus nu waren we met z'n drieën! Leuk! Roxanne en ik gingen s ochtends eerst vanuit Singapore de grens over naar Johor Bahur in Maleisië, want die vlucht was goedkoper. Het duurde dus even voordat we in Kuching waren, maar we hadden toch de tijd. Kuching betekent in Malay Kat, dus een perfecte stad voor mij natuurlijk! Alleen hebben we, naast het standbeeld van katten, nog niet veel katten gezien. Achja.
Dinsdag rustig aan gedaan en door het stadje gelopen. Een leuk stadje! Wel hangt er nu erg veel smog, vanwege bosbranden in Sumatra. Dus de politie deelde allemaal mondmaskers uit. Het leek weer even of ik aan het werk was. Kan ik alvast weer wennen, haha!
Gisteren zijn we op weg naar de Orang Oetans gegaan! Dat was ook de reden waarom we hier naartoe gingen, want hier leven ze nog in het semi-wild. Ze zijn wel gewend aan mensen, maar ze komen niet naar je toe en leven in een groot bos. Wel kon je erbij zijn als ze eten kregen. Van een afstand met een boel toeristen kon je kijken of er een Orang Oetan kwam. Op dit moment is er veel fruit beschikbaar in het bos, dus het was even afwachten of er één van de 27 Orang Oetans überhaupt naar de voederplaats kwam. En ja hoor! Een moeder met kind kwam! Super leuk! En wat een lenigheid en souplesse als ze naar beneden slingeren voor een stuk fruit! Zo leuk! En zo bijzonder om ze in het wild te zien! Leuk! S middags weer in Kuching gelopen en nog een relaxt boottochtje gemaakt.
Vandaag zijn we naar het Bako National Park gegaan. Met de bus en de boot gingen we richting Bako. Hier kan je neusapen in het wild zien. En we hebben ze gevonden! In Bako hebben we nog een korte hike gedaan. Erg mooie natuur!

De reden dat we de laatste paar dagen ook een beetje rustig aan doen, is omdat ik heel veel last heb van rugpijn. Bij het snorkelen kwam de boot op een gegeven moment zo hard op het water dat er iets mis ging in mijn rug. Wat weet ik niet precies. De eerste dagen in Singapore ging het nog wel aardig, maar voor zondag heb ik een prijs moeten betalen. Erg vervelend dat je niet meer weet hoe je moet zitten, liggen, staan of bewegen zonder pijnscheuten te voelen. Nu heb ik momenten gehad dat ik erg graag naar huis wilde, maar de laatste dagen wil ik absoluut niet naar huis. Niet hierom. Gelukkig, gelukkig, gelukkig, gaat het nu weer iets beter. Daar ben ik super blij om en super opgelucht over! Het cancellen van India en het terug naar huis moeten, omdat je je niet meer voort kan bewegen, kwam even akelig dichtbij. Ik ben erg opgelucht dat er weer een stijgende lijn in zit en dat het gelukkig, gelukkig, gelukkig weer wat beter gaat!

En nu
Morgen vliegen we weer naar Kuala Lumpur. Tussen mij en Roxanne klikte het zo goed dat we uiteindelijk bijna 2,5 weken hebben samen gereisd! Super leuk en gezellig! Leuk dat je deze mensen dan ook weer ontmoet! En nu gaat ze toevallig ook nog even mee naar KL en Charlie ook! Leuk! Dus we gaan daar nog een paar leuke dagen hebben!
En dan is het zondag tijd voor mijn volgende avontuur en laatste (!!!) land alweer: India! Omdat ik het toch een beetje spannend vond, na verschillende verhalen, om alleen te reizen als blond, Europees, jong meisje, heb ik besloten dat ik met een groepsreis meega. Dus vanaf maandag ga ik 2 weken door India reizen met een groepsreis! Leuk! Gezellig! Heb er zin in!

Lieve allemaal, don't worry about me! Het gaat gelukkig weer wat beter! En als deze stijgende lijn zo door zet, zien jullie me pas 29 oktober terug, haha!

Het zijn een beetje veel foto's geworden en ze staan door elkaar, maar als je zoveel mooie foto's hebt... Kan niet kiezen :)!

Tot de volgende keer! Liefs!

  • 24 September 2015 - 12:51

    Alie:

    hoi dochter, wat een ervaringen allemaal! Fijn dat het weer beter met je gaat. Je kunt ook niet te vroeg thuiskomen natuurlijk! Veel plezier nog, knuffels

  • 24 September 2015 - 13:53

    Cathelijn:

    Hee Roosje!
    Jaaa.. dat verrekte afscheid, bah! Gelukkig heb je het nu weer helemaal top! Leuke nieuwe mensen en fantastische belevenissen!!! Leuk om weer mee te kunnen genieten door je verslag en foto's! *JALOERS* Haha! Beterschap met je rug! Misschien nog even wat wodka er in! ;-) Tot in oktober!! Dan gaat onze to do list er aan!!! Haha!
    Dikke vette liefs Cath

  • 24 September 2015 - 18:06

    Nicole:

    Hey Rosalie. Wat maak jij een hoop mee, ongelooflijk mooi en wat een indrukken. Veel plezier in India!! xx Nicole (van C44) :)

  • 06 Oktober 2015 - 11:44

    Ingrid:

    Lieve Rosalie", jouw wereldreis klinkt voor mij als......"Bed Of Roses" en "Keep the Faith".
    Een mooie combi ;-). Liefs Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosalie

Actief sinds 19 Feb. 2015
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 15165

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 29 Oktober 2015

De wereld ontdekken

Landen bezocht: