Holiday in Bali :D!! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Rosalie Hamer - WaarBenJij.nu Holiday in Bali :D!! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Rosalie Hamer - WaarBenJij.nu

Holiday in Bali :D!!

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

14 Augustus 2015 | Indonesië, Ubud

Hoi allemaal,

Weer een berichtje van mij!

Ik hoop dat het goed met jullie gaat! Wat leuk om alle reacties te lezen! Dank jullie wel!

Cairns
In mijn laatste blog was ik gebleven in Airlie Beach. Op zondag 19 juli ben ik richting Cairns vertrokken waar ik een paar dagen ben gebleven. Op maandag ben ik met Alice (kende ik van de Fraser Islands en Whitsundays) opgetrokken. Zij vertrok die dag, maar we hebben nog een aantal uur samen wat kunnen doen. Op dinsdag stond er weer een tripje gepland: op naar Cape Tribulation! Een dagje naar een van de oudste regenwouden ter wereld. Nu heb ik natuurlijk al de amazone gezien, maar hier zouden we ook een boottocht over de rivier maken met krokodillen. Erg leuk! We zijn op verschillende punten gestopt: een uitkijkpunt, een winkel met zelfgemaakt ijs, het strand van cape Tribulation en we hebben een wandeling gemaakt. Onze gids George wist erg veel te vertellen. Zijn voorouders waren aboriginals, dus we kregen ook daar heel veel informatie over. Erg leuk! En toen de boottocht waar we erg geluk hadden, want we zagen meerdere krokodillen! Hoe gaaf! We hebben 2 grote gezien en 4 kleintjes. Wel gek, want de grote krokodillen hadden wel namen, maar erg mooi! Ook maf, want je mocht je handen niet buiten de boot houden of aan de rand van de boot vasthouden voor het geval dat er een krokodil naar zou grijpen... Dus..... Maar erg gaaf dat we ze gezien hebben! Even later zijn we nog naar Mossman Gorge, een waterval, gegaan.
Woensdag stond er iets groots op de planning: ik zou namelijk gaan sky diven! Erg spannend! Al lang willen doen, maar ik had steeds andere dingen. Dus het verschoof weer naar de achtergrond. Maar hier heeft iedereen het erover en is het bijna een 'must' als backpacker. Dus het begon weer te leven en ook besloten om het te gaan doen. Maar helaas werd het afgelast vanwege het slechte weer..... Jammer!

Sydney
Donderdag weer naar Sydney vertrokken. Leuk om er weer te zijn! S avonds nog gezellig uit eten geweest met Kit en Laura. Twee Nederlandse meiden die ik ook op beide tripjes heb leren kennen. Gezellig! En vrijdag was het dan wel zover: sky diven! En dit keer ging het wel door! We sprongen op Wollongong Beach. Wat was het spannend, maar wat was het gaaf! Ik sprong samen met John, mijn instructeur. We gingen met ong 20 man (10 koppels) in een mini vliegtuigje. Eerst is het nog allemaal leuk, want je bent toch nog niet aan de beurt en de deur zit nog dicht. Maar dan als je op 14000 feet (4267 meter) zit, gaat de deur dan toch open. Jemig, wat hoog! Gelukkig zat ik helemaal vastgesnoerd aan John en sprong hij gewoon, want het is erg bizar om op die hoogte uit een vliegtuig te springen. Mijn hoofd kon er even niet bij. Maar gelukkig had ik nauwelijks de tijd om erover na te denken, want na 3 sec waren we al uit het vliegtuig. En vanaf dat moment vond ik het zo gaaf en geweldig! Wat een ervaring! We hadden een vrije val van ong 45 sec en daarna ging de parachute open. Wat was het mooi en wat een hoogte! Je ziet zoveel! Na ong 5 min waren we beneden. Wat was het gaaf en een super geweldige ervaring! Dream came true! Echt super! Strak van de adrenaline natuurlijk, dus ik heb er nog lang op kunnen teren.
Zaterdag en zondag nog een beetje door Sydney gelopen. Ook met een koala op de foto geweest in de dierentuin. Lief! Natuurlijk een kaarsje gebrand in de cathedraal, gerelaxt voor het opera house en koffie gedronken bij de Starbucks. Heerlijk!

Bali
En dan zondag 26 juli was het dan eindelijk zover: op naar Bali! Op naar mamski! Het weer in NL dreigde een dag ervoor nog even roet in het eten te gooien, vanwege de storm en de geannuleerde vluchten. Maar gelukkig vloog mamski s avonds pas en kon ze gewoon vertrekken! Gelukkig! En puntje waar ik al lang naar had uitgekeken en wat was het fijn om haar weer te zien! Heerlijk!

Sanur
We zijn eerst een paar dagen in een hotel in Sanur geweest. Heerlijk gerelaxt, een kleurtje opgedaan en bij het zwembad gelegen. Lekker! En ook fijn om in een hotel te slapen: die luxe had ik al een lange tijd niet meer gehad! En heerlijk bij kunnen kletsen met mamski. Genieten! Overdag aan het zwembad en s avonds lekker eten in een restaurantje aan het strand: vakantie! En voor Nederlandse begrippen kost het hier niks, dus dat was ook erg fijn na het dure Australië en Nieuw Zeeland.

Donderdag
Donderdag zijn we weer verder gegaan. We hadden van tevoren het plan om met onze backpacks door Bali te crossen op een scooter. Maar toen we het formaat van onze backpack zagen in combinatie met het verkeer, hebben we dat toch maar niet gedaan. Een beetje te gevaarlijk. Deze dag hadden we gids Jack die ons naar verschillende dingen heeft toe gebracht. Zo zijn we onder andere naar een Balinese dans gegaan. Ze dansten de Barong en Kris dance. Een dans waarin een verhaal over verschillende goden wordt uitgebeeld. Bijzonder, maar we waren erg blij met het blaadje met de uitleg waar het nou precies over ging. Je kon er anders geen touw aan vastknopen. Maar zeker leuk om gezien te hebben! Ook zijn we langs een atelier geweest waar ze verschillende doeken van batik maken. Erg knap en mooi! Ook nog naar de Tegenungan waterval, een kunstgalerij, een tempel en naar een koffieplantage geweest waar we verschillende koffies en theeën konden proberen. Ze hadden zelfs een koffie waarbij ze wilde katten de koffiebonen laten eten. Hun ontlasting wordt schoongemaakt en daar wordt dan koffie van gemaakt. De cafeïne is er dan uit, maar de koffie is nog wel sterk. Dus.... Niet geprobeerd. Het blijft toch een raar idee en daarbij vond ik het niet erg fijn voor de katten. Ook dachten we dat we naar de vulkaan gingen, maar het bleek dat we ergens gingen eten met uitzicht op de vulkaan. Zo kom je elke keer weer voor verrassingen!

Ubud
Na de tour zijn we naar ubud gebracht en hier een paar dagen verbleven. Vrijdag zijn we zelf ubud in gegaan. We hebben het Neka museum bezocht. Een museum met verschillende Aziatische schilders, maar ook internationale schilders. Erg mooi! Sowieso zie je heel veel kunstwinkeltjes en worden er veel schilderijen, houtbewerkingen en batikdoeken verkocht. Erg mooi! En volgens mij zit hier de enige Starbucks, dus daar even koffie gedronken. De Balinese koffie moet maar net je smaak zijn. Ook door de rijstvelden gelopen en naar een tempel geweest. Het barst hier van de tempels. De meeste Balinezen zijn Hindu. Elk huis heeft 3 tempels waarin ze 3 goden vereren: Shiva, Vishnu en Brahma. Shiva is de vernietiger, transformator en staat ook bekend als de allerhoogste kennis. Vishnu is de onderhouder en Brahma is de schepper. Elk huis heeft tempels voor deze goden voor geluk. En elke dag wordt er bij elke maaltijd een ceremonie uitgevoerd om deze goden te eren. Daarnaast ga je ook nog een aantal keer per jaar naar de familietempel. Die staat ergens anders en welke tempel dit is, hangt af van tot welke kaste je behoort. Erg interessant allemaal!
Zaterdag zijn we naar 3 verschillende tempels geweest. De eerste waar we naartoe gingen was de Goa Gajah Gian Ar geweest. Staat ook bekend als de olifanten tempel en bestaat uit oa. een grot met olifanten ervoor waarin de goden ook worden vereerd. Hierna naar de Pura Kehen, maar de laatste tempel maakte het meeste indruk: de Pura Besakih. Deze wordt ook wel de Mother tempel genoemd en is de grooste van Bali. We hadden erg geluk, want er werden verschillende ceremoniën uitgevoerd. Het was namelijk volle maan geweest en iedereen heeft dan 3 dagen de tijd om naar deze tempel te gaan en een ceremonie te volgen, waarin ze gezegend worden. Erg bijzonder om te zien! En het leuke was dat we het zelf ook mee mochten maken! We zaten wel iets verderop, want onze gids legde wat dingen uit. We hadden een soort van bakje met verschillende bloemen erin en wierookstokjes. Shiva was een gele bloem, Brahma een rode bloem en Vishu is normaal zwart, maar wordt nu afgebeeld met een paarse bloem. Onze gids zei verschillende gebeden en de rode en gele bloem gingen achter je oor en de paarse op je hoofd. Hierna kreeg je een beetje heilig water over je hoofd heen en daarna een stip van rijst op je voorhoofd. Daarna was je gereinigd en gezegend. Erg bijzonder om mee te maken! Een mooie dag!
Zondag zijn we weer een tripje gaan doen. S ochtends zijn we eerst naar de lokale markt geweest. Erg leuk! Na het ontbijt gingen we naar een klasje waar Balinese kinderen dansles krijgen. Erg grappig om te zien! Sommige hebben al meteen de goede uitdrukking op hun gezicht. Leuk! Hierna zijn we doorgereden naar Jatiluwih. Dit zijn rijstvelden en staan op de erfgoedlijst van Unesco. Moet je gezien hebben natuurlijk! Het was ook inderdaad erg mooi en erg groot! Hier ook een wandeling doorgemaakt. Leuk! Hierna naar de botanische tuinen geweest, maar dat leek meer op een bos. Ook de tempel Pura Ulun Danau Bratan bezocht en de zonsondergang gezien bij de tempel Tanah Lot. Erg mooi, maar er waren wel erg veel toeristen. Maar weer veel gedaan in die dagen!

Lovina
Hierna zijn we aan paar dagen naar Lovina gegaan. Hier zaten we in een erg leuk guesthouse van een 76-jarige Nederlander. Hij had verschillende schelpenkamers en de buitenkanten van de huisjes waren ook bedekt met schelpen. Zag er erg mooi uit! Hier weer een paar dagen rustig aan gedaan, bij het zwembad gerelaxt en naar het strand geweest. Ook heb je in Bali full body massages van een uur voor ong 7,50 euro, dus daar moest gebruik van gemaakt worden natuurlijk! Heerlijk! Ook heb ik nog een chakra healing gehad. Erg bijzonder! Dinsdagmiddag nam Sijf (eigenaar guesthouse) ons op de scooter mee het land in. Hij wilde ons verschillende dingen laten zien. Erg leuk! Zo zijn we bij een dame geweest die tussen de dure huizen in een hutje leeft. Erg indrukwekkend om te zien! Ook nog langs het huis en de ouders van een medewerker van het guesthouse. Dat huisje was ook helemaal met schelpen. Erg grappig! En sowieso was het erg leuk om op de scooter door de omgeving te rijden! Wat mooi! En in Lovina hadden ze ook een tentje met erg lekkere cappuccino, dus daar zijn we regelmatig geweest. Lekker!

Amed
Ik was getipt over een bungalow in Amed. Die zou aan de zee staan en zag er erg mooi uit. Doen natuurlijk! Dus donderdag erop af! En het was ook inderdaad erg mooi! Vanaf je bungalow keek je zo op de zee en het strandje uit. Mooi! Er zaten alleen veel rotsen aan het begin van de zee, dus we hebben niet echt kunnen zwemmen. Maar geeft niet, want het was al heerlijk om op je terrasje in de hangmat te liggen! Genieten! En uiteraard nog een wandelingetje gemaakt.

Candidasa
Vrijdag zijn we doorgereden naar Candidasa. Ook een kustplaatsje. Heerlijk door het straatje gelopen, naar souvenirswinkeltjes geweest en lekker gegeten.

Gili Meno
Vanaf Candidasa zijn we naar Padang Bai gegaan en hebben daar de boot gepakt richting Gili Meno. We hadden hier erg goede verhalen over gehoord. En het klopte helemaal! Zon, zee en strand! Wat een vakantie oord! Je hebt 3 eilanden: Gili Trawangan, Gili Meno en Gili Air en wij gingen dus naar Meno. Heerlijk! De tocht er naartoe was nog wel een hele beleving. We werden namelijk op Gili Trawangan afgezet en namen dan de public boot naar Meno. Dat was gewoon recht oversteken. En de boot stopte ongeveer 75 meter voor de kust. Eindpunt! Wat?! Het bleek dat de boot niet verder kon, want het was te ondiep. Dus met een backpack achterop en een rugtas voorop, liepen wij dus door het water waar soms ook koraal en stenen in waren. Soms kwam je zelfs tot halverwege je bovenbenen in het water! Wat een gezicht moet dat geweest zijn! Achja, je moet er wat voor over hebben om op Meno te komen! Hier een paar dagen in een bungalow gezeten met uitzicht op de blauwe zee en het witte strand. Goed ligbedjes, wandelingetjes over het eiland gemaakt (rondom het eiland duurt een uur, dus zo groot is het niet), lekker gegeten, gezwommen in de zee en gesnorkeld. Heerlijk! Het koraal was hier iets minder mooi als het Great Barrier Reef in Australië, maar misschien wel als je verder van de kust ging, maar dat heb ik niet gedaan. Er was ook geen verkeer op het eiland, dus het was heerlijk rustig. Het enige vervoersmiddelen was paard en wagen. Maar erg lekker en onwijs genoten! Wat een paradijsje!

Ubud
Dinsdag zijn we weer terug naar ubud gegaan. De terugweg ging gelukkig beter met de public boot en hoefden we niet zo ver te lopen, maar alleen de boot in te stappen met erge golven. Dus even wachten totdat ze golf weg was en snel instappen maar! Aan het eind van de middag kwamen we in ons hotel in Ubud aan. Lekker gegeten en s avonds nog een pedicure gehad. Fijn!
Woensdag was een rotdag. Mamski ging weer terug naar Nederland. Een erg moeilijk moment en nog niet eerder wilde ik zo graag mee terug naar Nederland. Gelukkig kwam vriendin Nienke even later uit de nachtdienst en hebben we even kunnen Skypen. Maar wat hebben mamski en ik het leuk gehad! Ik ben zo dankbaar dat we dit samen hebben mogen meemaken en voor mij was het ook zo goed dat ze er was! Het was een perfecte vakantie! Echt geweldig om dit samen hebben kunnen doen! Heerlijk genoten!
Daarna was het weer even zoeken naar hoe nu verder. Gisteren ben ik van het hotel, waar ik met mamski verbleef, naar een hostel gegaan. In dit hostel zitten ook alleen reizigers, dus meteen wat aanspraak. Fijn! Ook een Zwitsers meisje leren kennen, Vera. Ik ben gister met haar naar het monkey forest geweest. Een soort van regenwoud, middenin Ubud met allerlei apen. Alleen zijn deze best wel verwend, want toeristen kopen volgens mij kilo's met bananen voor ze. Die worden ook verkocht in het forest, maar volgens mij krijgen ze veel te veel. Achja, wel leuk om te zien! Ook hebben we een heerlijke massage en scrub gehad. Al dacht ik op een gegeven moment dat ze mijn bruine kleurtje eraf zou scrubben! Maar lekker was het wel! S avonds nog naar een andere dansvoorstelling geweest. De eerste dans heette de Kecak dans. Opnieuw een dans waarin een verhaal werd uitgebeeld van verschillende goden. Fijn dat er een boekje met uitleg bij was! De laatste dans was de fire dans. Die heeft wel indruk gemaakt. Het is een dans van ong 10 min en er is een man, een 'horse rider' die over vuur heen gaat lopen. Er zijn ong 40 mannen een mantra aan het zingen en die wordt dus steeds herhaald. Deze horse rider komt in trance en kan dan over vuur lopen, zonder er last van te hebben. En dat meerdere malen! Zo bijzonder! Hij moest op een gegeven moment zelfs gestopt worden, omdat hij zo in trance was. Erg indrukwekkend!
Vanmorgen ben ik weer samen met Vera op pad geweest. We zijn onderweg naar rijstvelden en een koffie plantage geweest. En de reden waarom we gingen was de tempel Gunung Kawi. Ook een super mooie tempel!

En nu
En dan wordt het alweer tijd voor het volgende avontuur: Vietnam! En dan komt vriendin Cathelijn! Onwijs veel zin in! Morgenavond vlieg ik naar Kuala Lumpur en daar moet ik 12 uur wachten. Zondagochtend vlieg ik door naar Hanoi waar ik om 12 uur aankom en Cathelijn mij al staat op te wachten! Dat gaat gezellig worden! Heel veel zin in!
Woensdag was even een rotdag, maar gelukkig daarna mezelf snel weer gevonden. Dus het gaat weer helemaal goed!

Tot de volgende keer allemaal!

Liefs vanuit een zonnig Bali!

• 14 Augustus 2015 - 09:59

Dineke:

Toppertje!! Goede reis gewenst en heel veel plezier! Groetjes.

• 14 Augustus 2015 - 18:38

Marja Mooren:

Wat heb jij een gave reis en op naar Vietnam geniet er weer heel erg van en wat gaaf dat je het zo heerlijk met je moeder hebt gehad speciaal zeg

• 14 Augustus 2015 - 19:29

Jan En Gerda:

Nu zonder mamski verder op reis, maar dat gaat je wel lukken.
    Fijn dat jullie samen genoten hebben, goede reis naar Vietnam en geniet er van.
    Lieve groeten van ons,
    Jan & Gerda.

• 14 Augustus 2015 - 22:29

Alie:

Ha roosje, onze vakantie heb je goed verslagen, leuk om te lezen! Het waren inderdaad fantastische weken, nu weer op naar je volgende doel. Veel plezier samen met Cathelijn! Liefs

• 15 Augustus 2015 - 16:44

Ine:

Ha meis, het is eigenlijk met geen pen te beschrijven zoveel moois wat je onderweg tegenkomt. Erg leuk om te lezen allemaal. Vietnam is ook schitterend met de tempels, erg groen ook. Geniet ervan, doe ik vanuit mijn luie stoel

• 16 Augustus 2015 - 19:15

Arie En Gerrie:

Ha lieve Rosalie,

Jouw verslag weer met heel veel plezier gelezen en ook alle foto's weer eens bekeken. Het weer in Zutphen is vandaag toch knudde, dus hebben we herinneringen opgehaald aan je reis.Wat een prachtige tijd.
    En wat ontzettend knap dat je dit allemaal doet. Je bent, denk ik, inmiddels aangekomen in Vietnam.
    Ook voor daar een hele fijne tijd, kanjer.
    Liefs van ons

• 17 Augustus 2015 - 18:21

Margot:

Gaaf hoor Rosalie
    Het blijft avontuur op avontuur
    Blijf met je mee reizen x

• 17 Augustus 2015 - 20:14

Marielle:

Heeeeeeeeeeeey !
    Super gaaf wat je allemaal ziet en meemaakt!
    heel leuk om te lezen!!!! x YOLO ;)